Výzva č. 02_24_037 Návraty

21. listopadu 2024 - 30. dubna 2025

Zbývá 74 dní na podání


Celková alokace

1 300 mil. Kč

Počet předložených žádostí

0

Předložené žádosti

0

Počet podpořených žádostí

0

Podpořené žádosti

0

Zbývající alokace

1 300 mil. Kč


Aktualizováno 3. 2. 2025


Datum zahájení příjmu žádostí o podporu 21. 11. 2024.

Text výzvy Návraty

20. 11. 2024 - 12:38| pdf| 413.52 kB

Prohlášení o přijatelnosti žadatele

20. 11. 2024 - 13:16| docx| 288.79 kB

Realizační tým

20. 11. 2024 - 13:17| xlsx| 28.47 kB

Studie proveditelnosti

20. 11. 2024 - 13:18| docx| 595.56 kB

Kalkulačka Aktivita 3_žádost o podporu

10. 01. 2025 - 12:26| xlsx| 115.01 kB

Kalkulačka jednorázové částky (b1)

20. 11. 2024 - 13:40| xlsx| 46.56 kB

Prokázání vlastnické struktury

20. 11. 2024 - 13:41| docx| 283.42 kB

Vzor – Podmínky

20. 11. 2024 - 13:52| docx| 240.54 kB

Vzor – Rozhodnutí

20. 11. 2024 - 13:53| docx| 241.97 kB

Vzor ZPP – příloha č. 1 k právním aktům

20. 11. 2024 - 13:54| docx| 292.14 kB

Hlavním řešitelem návratového grantu může být i student Ph.D. (viz definice oprávněného žadatele o návratový grant, kap. 5.7.1., s. 22 SPpŽP). V případě volby sazby v Kalkulačce Aktivita 3_žádost o podporu je pro tento typ hlavního řešitele návratového grantu potřeba zvolit sazbu pro výzkumného pracovníka – juniora (tedy výzkumníka, které ještě nedosáhl 7 let od udělení akademického titulu Ph.D. či obdobného).

Cílem této aktivity je podpora výzkumníků, kteří jsou na kariérní přestávce tak, aby zcela neztratili kontakt s výzkumem. V rámci realizace KA 4 je primárně nutné vycházet z definovaných cílových skupin výzvy a podporu (aktivity) směřovat k těmto skupinám. Níže jsou uvedeny příklady činností, které je či není možné z této aktivity podpořit:

  • Zajištění certifikace slaďování rodinného a pracovního života – ANO, vždy je nutné řádně popsat potřebnost tohoto kroku a navázat jej do celkového konceptu projektu/výzvy. Zároveň není možné outsourcovat aktivity projektu jako celek (tj. KA 4 nesmí být tvořena pouze zakoupenou certifikací).
  • Vytvoření vzdělávacího programu pro výzkumníky na kariérní přestávce – ANO
  • Vytvoření podpůrného/informačního programu ohledně možností zapojení se do VaV činnosti pro výzkumníky na kariérní přestávce – ANO
  • Vyslání výzkumníka na kariérní přestávce na vzdělávací aktivitu – ANO
  • Zajištění přístupu do databáze publikací či jiné pro výzkumníka na kariérní přestávce – ANO
  • Onboardingové aktivity pro snadnější návrat výzkumníků po kariérní přestávce zpět do výzkumné kariéry – ANO
  • Vytvoření programu pro vedoucí pracovníky ohledně přístupu k osobám na kariérní přestávce – ANO
  • Obecné aktivity pro rodiče s dětmi – NE
  • Letní tábory pro rodiče s dětmi – NE
  • Vytvoření a zařízení místnosti pro děti – NE
  • Zajištění hlídání během workshopů/akcí v rámci aktivity 4 – NE

Příspěvek na péči o osobu blízkou se odvíjí od počtu závislých osob, které byly důvodem kariérní přestávky. V příloze „Kalkulačka aktivita 3_žádost o podporu“ v tabulce určené pro jednotku „Příspěvek na péči o dítě či osobu blízkou“ je uvedeno, že pokud „hlavní řešitel čerpá např. příspěvek na dvě osoby po celou dobu návratového grantu v délce 12 měsíců, vyplní se hodnota 24.“

Detailní specifikace a dokladování pro tuto jednotkovou aktivitu jsou uvedeny v tabulce jednotkové aktivity Příspěvek na péči o dítě či osobu blízkou, kap. 8.2.2, str. 89–91, SPpŽP.

Ano. U výdajů z kap. 1.1.1.1. Přímé výdaje je nutné odlišit mj. také výdaje na sociální a zdravotní pojištění, pojištění odpovědnosti zaměstnavatele a případně na ostatní jiné povinné výdaje – FKSP, sociální fond apod. související s KA 2 (PpŽP – specifická část, kap. 5.9.1, str. 30). Pro KA 2 je tedy nutné vytvořit samostatné položky i pro výše uvedené výdaje. 

Minimální personální náklady představují minimální výši finančních prostředků, které je zaměstnavatel (příjemce) povinen skutečně vyplatit v souvislosti s platem/mzdou zaměstnance (hlavního řešitele návratového grantu). Výše minimálních personálních nákladů nemusí být splněna za každý jednotlivý kalendářní měsíc, ale musí být splněna v součtu za jednotkové náklady vykázané v dané žádosti o platbu. Minimální personální náklady zahrnují kromě prostředků připadajících na hrubý plat/mzdu hlavního řešitele návratového grantu také prostředky na sociální a zdravotní pojištění za zaměstnavatele a prostředky na veškeré další odvody související s výplatou mzdy hrazené zaměstnavatelem.

Míra minimálních personálních nákladů (vyjádřená k výši jednotkového nákladu) je uvedena v souboru „Kalkulačka Aktivita 3_žádost o návratový grant“, a to následovně:

  • u jednotkového nákladu „Návratový grant – hlavní řešitel“ dosahuje minimální personální náklad vztažený na jednu produktivní hodinu výše cca* 87 % sazby produktivní hodiny,
  • u jednotkového nákladu „Příspěvek na péči o dítě či osobu blízkou“ (volitelná jednotková aktivita) dosahuje minimální personální náklad vztažený k jednomu příspěvku na péči o dítě či osobu blízkou výše 100 % sazby měsíčního příspěvku.

* Jedná se o zaokrouhlení v řádu desetin či setin uvedené hodnoty.

ŘO OP JAK plánuje zveřejnit soubor Kalkulačka Aktivita 3_žádost o návratový grant na začátku května 2025.

Pro stanovení skutečné celkové výše minimálních personálních nákladů vztahujících se k jednotkovým nákladům zahrnutým do ŽoP bude k dispozici soubor „Kalkulačka Aktivita 3_realizace návratového grantu“, jejíž vzor je rovněž v přípravě.

Maximální částka je dána Kalkulačkou Aktivita 3_žádost o podporu. V případě volby maximálních hodnot v rámci daných jednotkových nákladů/aktivit (dle pravidel a nastavení výzvy) kalkulačka vygeneruje výslednou (maximální) částku návratového grantu.

Veškeré parametry návratových grantů (které budou zaznamenány v kalkulačce) je potřeba mít podložené provedenou Analýzou potřeb cílové skupiny a dále informacemi uvedenými ve Studii proveditelnosti.

V případě vyhlášení grantového řízení s výsledkem nulového počtu přihlášených by byly splněny podmínky KA 2 Pilotní ověření implementace schématu návratových grantů, ale nedošlo by k plnění cílů a výsledků KA 3 Implementace návratových grantů. Podstatný cíl projektu by nebyl naplněn a tomu by odpovídala i výše odvodu do státního rozpočtu (sankce). Indikátor 204 041 Počet udělených návratových grantů má z toho důvodu cílovou hodnotu nejméně 1.

V takovém případě by bylo nutné postupovat dle části III, resp. IV právních aktů „Porušení rozpočtové kázně a odvody za porušení rozpočtové kázně“ (vzory těchto dokumentů jsou uvedeny u výzvy pod záložkou Vzory právních aktů a Základních parametrů projektu), kde jsou definovány odvody za případné nenaplnění deklarovaných cílů, indikátorů a výstupů projektu.

Aby nedošlo k odejmutí dotace v plné výši, je primárně nutné naplnit účel dotace projektu, který je definován jako: „zvýšení kvality prostředí výzkumných organizací vedoucí k usnadnění návratu výzkumných pracovníků po kariérní přestávce zpět k výzkumu“ (viz část I, čl. 1 Rozhodnutí o poskytnutí dotace, resp. část I, čl. 3 Podmínek), předpokladem je, že tato podmínka by v případě realizace KA 2 v původním rozsahu byla naplněna. Dále by tedy případně bylo nutné posoudit, zda byly naplněny cíle projektu, popř. v jaké míře, z jakých důvodů nebyly apod., dle toho následně dochází k vyčíslení případné výše odvodu.

Udržitelnost projektu je uvedena ve SPpŽP, kap. 7.10. (období 1 roku po datu ukončení realizace projektu, slouží k informování o implementaci schématu návratových grantů a naplňování indikátorů n+1).

Detailní popis podoby informací pro projekty v udržitelnosti je uveden v kap. 7.2.3. SPpŽP. Jedná se o zprávu o udržitelnosti, resp. její přílohy (viz výčet uvedený v kapitole SPpŽP). Zde je popsáno, na co všechno je potřeba se v rámci popisu situace v udržitelnosti zaměřit (informace o předpokládaném vývoji v době udržitelnosti žadatelé uvádí také již do Studie proveditelnosti v rámci přípravy projektu).

Jednotlivé návratové granty jsou realizovány v rámci KA 3 Implementace návratových grantů, jejich realizace

Dle PpŽP – obecná část, verze 2, kap. 5.9.1 Rozpočet projektu aktualizuje ŘO tuto přílohu v návaznosti na aktualizaci statistik na www.ispv.cz za 1. pololetí aktuálního kalendářního roku nebo za předchozí kalendářní rok v případě, že uzávěrka příjmu žádostí o podporu z OP JAK je 15. den měsíce následujícího po zveřejnění aktualizace statistik nebo později. Aktualizace dat za rok 2024 na www.ispv.cz je očekávána koncem března 2025. Dále také ale platí, že účinnost nově zveřejňované přílohy musí být nastavena z důvodu transparentnosti v rámci všech výzev OP JAK s časovým odstupem po jejím zveřejnění, aby měli žadatelé dostatek času připravované žádosti o podporu případně upravit. Zejména pokles sazeb ISPV by představoval pro žadatele možnou komplikaci, protože v takovém případě by nastala žadatelům povinnost rozpočet v žádosti o podporu před jejím podáním přepracovat, pokud by byl rozpočet již dříve zpracován se staršími sazbami ISPV (na jejich maxima).

Z výše uvedených důvodů proto ŘO neplánuje změnu přílohy č. 2 u výzvy 02_24_037 Návraty před termínem ukončení příjmu žádostí o podporu.

ŘO zároveň upozorňuje, že na sazby ISPV je pohlíženo jako na maximálně možné, žadatel je povinen řídit se kap. 8.1.4 PpŽP – obecná část: „výdaj musí být přiměřený, tj. musí být vynaložen v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti (a odpovídat cenám v místě a čase obvyklým).“

Na úrovni žádosti o podporu není potřeba mít schéma návratových grantů ve formě schválené/platné směrnice. Jedná se primárně o podkladový dokument pro hodnocení žádosti o podporu – jeho implementace do praxe (stejně jako splnění indikátoru 215 102 Implementované nové produkty strategického řízení VaVaI) je předmětem realizace KA 2 Pilotní ověření implementace schématu návratových grantů.

Během hodnocení schématu návratových grantů mohou být ze strany Hodnoticí komise vzneseny návrhy či doporučení na úpravu tohoto dokumentu, proto bude lepší ponechat si prostor pro případné následné úpravy.

 

Ano, v případě, že bude náležitě popsána a obhájena potřebnost těchto činností a budou v souladu s 3E, je možné v rámci KA 4 realizovat např. výjezdy podpořených osob (výzkumníků na kariérní přestávce) na konference do zahraničí. Viz SPpŽP, kap. 5.5., str. 12 „Dílčí činnosti klíčových aktivit mohou být realizovány i mimo území ČR, a to na území EU i mimo EU. Mezi takovéto dílčí činnosti klíčových aktivit patří například krátkodobé výjezdy na konference, výjezdové mobility, workshopy, networking, sběr dat apod.“

Ano, změny na úrovni jednotlivých návratových grantů schválených v rámci grantového řízení příjemce by měly primárně probíhat dle procesů nastavených v rámci schématu návratových grantů (viz část E schématu, povinné parametry jsou uvedeny ve SPpŽP, kap. 5.7.1, str. 18).

Z pohledu ŘO se změny na úrovni návratových grantů schválených v rámci grantového řízení příjemce řídí postupy uvedenými v kap. 7.2.1.1. SPpŽP.

Plánování KA 3, počet návratových grantů, popř. podoba konkrétních návratových grantů je poměrně náročné. I z tohoto důvodu byla výzva nastavena tak, aby do rozpočtu projektu vstoupily náklady na KA 3 jako celek. Podpůrným nástrojem pro naplánování konkrétní podoby aktivity je pak Kalkulačka Aktivita 3_žádost o podporu, kde je možné nastavit počet a podobu jednotlivých návratových grantů. Jedná se o podkladový dokument na úrovni žádosti o podporu, protože i žadatel musí mít představu, jak bude jeho projekt alespoň v základních rysech vypadat. Nastavení kalkulačky, resp. počet a podoba jednotlivých návratových grantů a navazující rozpočet pro KA 3 musí vycházet z provedené analýzy potřeb cílové skupiny (velikost, podoba, potřeby a struktura cílové skupiny) a dále rovněž ze znalosti prostředí daného oboru či instituce (potřeba podpůrného týmu, délka grantu, potřeba mobility), toto všechno musí být popsáno ve Studii proveditelnosti.

V rámci věcného hodnocení KA 3 i jejího rozpočtu bude mj. posuzován popis potřebnosti a z něj vycházející nastavení návratových grantů a soulad údajů uvedených v jednotlivých částech žádosti o podporu a jejích přílohách (včetně údajů v Kalkulačce Aktivita 3_žádost o podporu a souvisejících cílových hodnot indikátorů). 

Podoba konkrétních návratových grantů v době realizace projektu bude oproti údajům v Kalkulačce Aktivita 3_žádost o podporu schváleným ŘO flexibilní. Ze schválené Kalkulačky ovšem vyplynou hodnoty indikátorů, které budou v době realizace závazné.

Předpokladem rovněž je, že v době realizace může v případě konkrétních návratových grantů docházet ke změnám dle aktuální situace. Pro tyto případy je nastaven proces změnového řízení jak na úrovni projektu, tak na úrovni jednotlivých návratových grantů (viz SPpŽP, kap. 7.4., popřípadě nastavení procesu změnového řízení přímo ve schématu návratových grantů).

KA 3 je jako celek financována prostřednictvím zjednodušeného vykazování, tedy jednotkami (viz SPpŽP výzvy, kap. 5.7., str. 22). Detailní popis, podmínky a vykazování každé jednotky jsou dále uvedeny ve SPpŽP (viz kap. 8.2.2., od str. 81). Náklady na pořízení drobného vybavení, popř. spotřebního materiálu atd. pro hlavní řešitele návratových grantů stejně jako např. náklady na konference jsou obsaženy v kalkulaci jednotky/jednotkové aktivity Návratový grant – hlavní řešitel. Jednotka pro hlavního řešitele obsahuje sazbu dle ISPV pro juniorního/seniorního výzkumníka a 15% paušál, který je určen právě pro náklady související s řešením návratového grantu hlavního řešitele.

Jedinou výjimku, kdy je možné hradit náklady související s KA 3 z přímých výdajů projektu, jsou náklady na Open Access poplatky. Open Access poplatky jsou formálně zahrnuty v KA 2, ačkoliv se jedná o výdaje plynoucí z výzkumné činnosti realizované v KA 3. I z tohoto důvodu nejsou náklady na Open Access poplatky zahrnuty do limitu 10 mil. na KA 2.

V této souvislosti ŘO upozorňuje na nutnost využití nejaktuálnější verze Kalkulačky Aktivita 3 _žádost o podporu s aktualizovanými sazbami pro hlavního řešitele návratového grantu (aktuální verze je uvedena u výzvy pod záložkou Vzory příloh k žádosti o podporu, Výzva č. 02_24_037 Návraty – OP JAK).

Ne, mentor se nepočítá do limitu 2,0 FTE určených pro pomocný odborný tým. Mentor je samostatnou (volitelnou) jednotkovou aktivitou/jednotkovým nákladem (viz SPpŽP, kap. 8.2.2., str. 84 a 85). Toto je patrné i z nastavení Kalkulačky Aktivita 3_žádost o podporu, v níž má mentor samostatnou tabulku.

Limit pro KA 2 se počítá z kapitol rozpočtu 1.1.1.1. Přímé výdaje, 1.1.1.3 Jednotkové náklady a 1.1.1.4 Rezerva pro osobní výdaje. S tím souvisí povinnost vytvářet pro výdaje související s KA 2 samostatné položky rozpočtu – viz kap. 5.9.1. SPpŽP. Výdaje v kapitole rozpočtu 1.1.3 Paušální náklady spojené s KA 2 se do limitu nezapočítávají.

Nad rámec limitu 10 mil. Kč na KA 2 lze do přímých nákladů projektu uvádět náklady na Open Access poplatky (viz např. Výzva, str. 7, Limity rozpočtu).

Dle základního nastavení výzvy, resp. SPpŽP žádat o návratový grant mohou i osoby, které nejsou/nebyly přímo zaměstnanci žadatele/příjemce – výzva je v tomto ohledu nastavena záměrně volně (podmínku ve smyslu nutnosti předchozího zaměstnání u žadatele mohou, pokud to bude odůvodněné a relevantní, žadatelé nastavit ve svém schématu návratových grantů a toto bude předmětem posouzení ze strany hodnotitelů).

Předpokladem nicméně je, že ve většině případů se bude jednat o osoby, které na dané instituci před kariérní přestávkou působily (byť z pohledu nastavení výzvy toto povinnost není). Relevantní cílová skupina pro projekt musí být detailně popsána v rámci povinné přílohy Analýza potřeb cílové skupiny. Na základě této analýzy pak budou naplánovány počty a podoba očekávaných návratových grantů – popis a následné posouzení cílové skupiny je jedním ze stěžejních oblastí hodnocení projektu.

Zásadní pro oprávněnost žadatele o návratový grant je splnění podmínek a doložení příslušných potvrzení týkajících se oprávněnosti žadatele o návratový grant viz str. 22 a 23, SPpŽP (student doktorského studijního programu či výzkumný pracovník s titulem Ph.D. či obdobným a podmínka kariérní přestávky).

Zveřejnění záznamu ze semináře pro žadatele výzvy č. 02_24_037 Návraty

Řídicí orgán OP JAK zveřejňuje záznam z distančního semináře pro žadatele o podporu z výzvy č. 02_24_037 Návraty, který se uskutečnil dne 8. ledna 2025. Záznam ze semináře je dostupný ke shlédnutí ZDE. Pod videem naleznete (po kliknutí na tlačítko „SHOW MORE“) program semináře s interaktivní stopáží. Prezentace ze semináře je dostupná ke stažení ZDE.   […]

Číst více

Vzory příloh k žádosti o podporu výzvy č. 02_24_037 Návraty

Řídicí orgán OP JAK informuje žadatele o zveřejnění nového vzoru kalkulačky pro aktivitu 3 (implementaci návratových grantů), která je přílohou žádosti o podporu v rámci výzvy č. 02_24_037 Návraty. Kalkulačka slouží k vyčíslení odhadovaných prostředků na návratové granty. V kalkulačce došlo k úpravě vzorce pro výpočet jednotkového nákladu hlavního řešitele – jednotkový náklad byl navýšen o paušální náklady. […]

Číst více

Vzory příloh k žádosti o podporu výzvy č. 02_24_037 Návraty

Řídicí orgán OP JAK informuje žadatele o zveřejnění nového vzoru kalkulačky pro aktivitu 3 (implementaci návratových grantů), která je přílohou žádosti o podporu v rámci výzvy č. 02_24_037 Návraty. Kalkulačka slouží k vyčíslení odhadovaných prostředků na návratové granty. Vzor kalkulačky naleznete na záložce Dokumenty ZDE.  

Číst více

Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Praha, 22. listopadu 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne 1,3 miliardy Kč z fondů Evropské unie na podporu návratů výzkumnic a výzkumníků po kariérní přestávce. Výzva Operačního programu Jan Amos Komenský s názvem Návraty cílí na prevenci ukončení či významného omezení výzkumné kariéry kvalitních osob kvůli překážkám spojených s kombinováním práce a péče o […]

Číst více

Výzva č. 02_24_037 Návraty

Řídicí orgán OP JAK dne 21. 11. 2024 vyhlašuje výzvu č. 02_24_037 Návraty, jejímž cílem je přispět k tomu, aby přerušení kariéry z důvodu mateřské/rodičovské dovolené, dlouhodobé nemoci nebo dlouhodobé péče o dítě či osobu blízkou nemělo za následek ukončení nebo významné zpomalení dalšího profesního uplatnění výzkumných pracovníků s vysokým potenciálem kvalifikovaného uplatnění. Ukončení příjmu […]

Číst více

Nejsou k dispozici žádné akce.