Výzva č. 02_25_042 Smart Akcelerátor+ II

10. července 2025 - 01. března 2027

Zbývá 451 dní na podání


Celková alokace

1 000 mil. Kč

Počet předložených žádostí

2

Předložené žádosti

199 mil. Kč

Počet podpořených žádostí

0

Podpořené žádosti

0

Zbývající alokace

1 000 mil. Kč


Aktualizováno 1. 12. 2025


Datum zahájení příjmu žádostí o podporu 24. 7. 2025.

Text výzvy Smart Akcelerátor+ II

09. 07. 2025 - 06:42| pdf| 506.32 kB

Doporučený vzor Technického listu změny stavby

03. 11. 2023 - 08:51| docx| 272.81 kB

Vzor právního aktu

09. 07. 2025 - 06:42| docx| 248.92 kB

Vzor Základních parametrů projektu

09. 07. 2025 - 06:42| docx| 307.46 kB

Příloha č. 1: Závazná struktura informací o zakázce - Neplatná verze

17. 05. 2022 - 07:14| docx| 280.02 kB

Seminář – FAQ

25. 11. 2025 - 12:28| pdf| 195.70 kB

Podstatné jsou přílohy pro posouzení věcné stránky projektové žádosti (není nutné předkládat všechny přílohy, např. bezdlužnosti atp.). Je však vhodné uvést seznam všech příloh předložených k projektové žádosti s poznámkou, které z nich jsou dokládány poskytovateli voucheru. Lze odkázat i na dokument, prokazující splnění podmínek kontroly formálních náležitostí a přijatelnosti, v rámci které musí být všechny relevantní přílohy dokládány.

Záleží na věcné náplni konkrétního projektu (nelze zodpovědět pro všechny typy projektů). Obecně lze zmíněné přípravné práce do splnění podmínek pro uznání přírůstku indikátoru 543 012 započítat, avšak vždy v souladu s potřebnou průkaznou dokumentací.

Diagramy k indikátoru 543 012 (dostupné v Dokumentech výzvy na webu OP JAK) byly vysvětleny na minulých seminářích pro příjemce výzvy SA+ I, a dále je, v případě potřeby, mohou příjemci konzultovat individuálně na konkrétních podkladech svých projektů. U extenzivní projektové fiše je nezbytné zohlednit/ověřit, zdali plní všechny body, které jsou vyjádřeny v SPpŽP (blíže viz str. 13 a 30), tj. obsahuje všechny povinné informace a dále zdali u ní došlo k financování v době realizace projektu SA+ I. V jaké fázi započítat/financovat strategické projekty /intervence v aktivitě Asistence výzvy SA+ I vyjadřuje odkazovaný Diagram (zde příslušící KA Asistence). Extenzivní projektová fiše může být započítána do indikátoru 543 012, pokud došlo k financování projektu v době realizace SA+ I. Pokud k financování v době realizace projektu SA+ I nedochází, nemá tato situace negativní dopad do způsobilosti výdajů jednorázové částky, ale je zde dopad do započítávání daného záměru do indikátoru 543 012. Co se týká konkrétního prokázání vlastních prostředků příjemce voucheru, zde neexistuje jeden vzorový formulář, resp. jediná možnost prokázání dané skutečnosti. Může se jednat o doložení např. potvrzení z účetního systému, doložení relevantního čestného prohlášení daného subjektu, příp. dalších doprovodných informací, resp. podkladů, které je subjekt schopen předložit. Z pohledu místních rozpočtů je relevantní doložení výhledu, že bude vyhlášena konkrétní výzva z pohledu místního rozpočtu, ale je mimo dobu realizace projektu SA+ I. Výdaje na jednorázovou částku budou uznatelné, ale daný projektový záměr nebude uznán jako přírůstková hodnota daného indikátoru. Jak již bylo uvedeno, povinné náležitosti extenzivní projektové fiše jsou uvedeny ve SPpŽP výzvy SA+ I, v navazující výzvě SA+ II bude pro příjemce k dispozici závazný vzor (tento je aktuálně v přípravě), který bude dostupný v Dokumentech dané výzvy na webu OP JAK.

Nelze sdělit konkrétní přesné číslo, lze však konstatovat, že u externích nákladů jsou nejvyšší nároky na jejich správné vyhodnocení. Z praxe bylo identifikováno, že někteří z poskytovatelů dotačních programů Asistence (tj. kraje) přistoupili k vyloučení možnosti nárokování externích nákladů v asistenčních voucherech jejich dotačního programu. Jedná se však o možnost/rozhodnutí každého jednotlivého kraje, nikoliv povinnost.
V případě vykazování externích nákladů v rámci AV je nezbytné postupovat v souladu s nastavením jednorázové částky daného AV, zkráceně je nezbytné provést důkladné (vy)hodnocení, zda např. nedochází k překryvu s osobními náklady, paušálními náklady, zdali se jedná o nezbytný výdaj vztahující
se k přípravě projektového záměru (asistenční voucher slouží výhradně k přípravě, nikoliv realizaci samotného projektu), zdali příslušný výdaj splňuje pravidlo 3E vč. zhodnocení, že se jedná o cenu v místě a čase obvyklou atp.

V tomto případě je průzkum trhu možné nahradit doložením uzavřených smluv z minulosti. Z doložených smluv však musí být zřejmá cena, předmět a rozsah plnění, aby mohla být řádně posouzena hospodárnost jednotkové ceny uvedené v rozpočtu projektu ve vztahu k předpokládanému plnění v rámci řešení aktivit projektu. Zároveň upozorňujeme, že do rozpočtu projektu není možné cenu služby navyšovat o předpokládaný růst cen.

V tomto případě není nutné přílohu „Kalkulačka jednotkových nákladů – osobních nákladů na zaměstnance (b2)“ a další s tím související přílohy žádosti o podporu přepracovat. V příloze Komentář k rozpočtu však doporučujeme popsat, jakým způsobem bylo stanoveno období pro doložení skutečně vynaložených prostředků na osobní náklady zaměstnance.

Datum založení subjektu není kritériem pro posouzení oprávněnosti partnera, výzva ani její navazující dokumentace nově založený subjekt nevylučují. Subjekt ale musí splnit veškeré požadavky stanovené v kap. 5.3. SPpŽP, str. 13 a v PpŽP – obecná část, kap. 5.3., str. 57.

Tabulka „Identifikace a zaměření výstupu“ bude do ZPP převedena ve stejné podobě, v jaké je připravena v příloze Podrobný popis projektu. Jedná se o závazný vzor, do kterého žadatel doplňuje pouze četnost uvedených výstupů a jejich vazbu na indikátory. Veškeré uvedené závazky vycházejí z povinností stanovených v SPpŽP. Žadatel může případně (volitelně) doplnit i další individuální závazky nad rámec těch povinně stanovených. Výstupy v tabulce nejsou konkretizovány. Řídicí orgán doporučuje uvádět je pouze v obecné rovině (např. strategické intervence, projektové záměry, vyhlášená voucherová výzva apod.). Vyšší míra podrobnosti se očekává u KA 8 – Pilotní ověření. V tomto případě je třeba uvést, na co jednotlivá pilotní ověření cílí a jaké konkrétní výstupy a výsledky přinesou. Ani zde však ŘO nedoporučuje nadměrnou míru detailu. Prostor pro větší míru detailu pro účely hodnocení je u každé aktivity v části nad podkapitolou „Závazky k převodu do ZPP“.

S partnerem pro pilotní ověření uzavřete před podáním žádosti o podporu Smlouvu o partnerství (doporučený vzor Smlouvy o partnerství je k dispozici na webových stránkách OP JAK). Ve Smlouvě o partnerství zaváže žadatel/příjemce partnera tak, aby příjemce mohl naplnit všechny závazky stanovené v právním aktu o poskytnutí/převodu podpory. Současně je třeba, aby zaměstnanec partnera pro pilotní ověření (nebo hlavního partnera, pokud mu příjemce pilotní ověření svěří) byl součástí odborného týmu – tedy např. prostřednictvím zmíněné pozice „manažera pro pilotní ověření“, a to po celou dobu realizace tohoto pilotního ověření. Pokud se před pilotáží či v průběhu realizace pilotáže ukáže, že budoucím nositelem daného nástroje bude jiný subjekt, než který nástroj pilotně ověřoval, uzavřete s tímto subjektem Smlouvu o spolupráci. Tato smlouva není povinnou přílohou žádosti o podporu – může vzniknout už před podáním žádosti (a být přiložena k žádosti), pokud to okolnosti dovolují, může ale také být uzavřena až v průběhu pilotáže či na jejím konci, až na základě poznatků získaných během realizace pilotního ověření. Řídicí orgán nestanovuje, zda má být smlouva s budoucím nositelem uzavřena příjemcem, hlavním partnerem nebo partnerem pro pilotní ověření. Při rozhodování je třeba zohlednit věcnou náplň pilotního ověření a tomu odpovídající předmět smlouvy. Pokud je součástí smlouvy i převod majetku, je nutné postupovat v souladu s Metodikou pro nakládání s majetkem spolufinancovaným z OP JAK, která je dostupná na adrese: https://opjak.cz/dokumenty/b-nakladani-s-majetkem/. Pokud je smlouva o spolupráci s budoucím nositelem uzavřena až v průběhu realizace projektu, je příjemce rovněž povinen nový subjekt vykázat v indikátorech 203 541 Počet podpořených spoluprací – VaV (kopie Smlouvy o spolupráci je jedním z dokladů o plnění tohoto indikátoru) a 244 011 Počet institucí ovlivněných intervencí (za splnění podmínek tohoto indikátoru).

V případě, že je kraj nebo inovační centrum zapojeno do projektů, na jejichž aktivity či výsledky projekt SA+ II plánuje navázat, je v této části prostor pro popis dané návaznosti nebo doplňkovosti. Může se jednat například o projekty podpořené z výzev programu Horizont Evropa, projekty přeshraniční spolupráce (např. Interreg), nebo projekty financované z dalších programů (např. z Operačního programu Spravedlivá transformace či z Národního plánu obnovy) apod. Pokud žádné návaznosti identifikovány nejsou, není třeba tuto část vyplňovat. Řídicí orgán v takovém případě doporučuje uvést informaci např. ve znění: „Projekt SA+ II nenavazuje na jiné projekty“, aby bylo zřejmé, že pasáž není vynechána pouze nedopatřením, ale odůvodněně.

Limit pro položku rozpočtu „1.1.1.2.1 Jednorázové částky – administrativní tým“ je stanoven pro každou z uvedených pracovních pozic jako celek za všechny subjekty zapojené do projektu v součtu.

Zveřejnění online semináře na téma Best practice v rámci administrace asistenčních voucherů

Řídicí orgán OP JAK si dovoluje příjemce výzvy Smart Akcelerátor+ I, resp. žadatele výzvy Smart Akcelerátor+ II informovat o zveřejnění podkladů z on-line semináře konaného dne 10. listopadu 2025 na téma Best practice v rámci administrace asistenčních voucherů. Záznam semináře je dostupný ZDE.   Podklady ze semináře vč. FAQ jsou dostupné v Dokumentech výzvy SA+I, resp. SA+ II.

Číst více

Aktualizace Výsledků šetření ISPV pro mzdovou a platovou sféru za 1. pololetí 2025

ŘO OP JAK informuje žadatele o aktualizaci přílohy „Výsledky šetření ISPV pro mzdovou a platovou sféru“ relevantních výzev. Příloha zohledňuje údaje o průměrném výdělku za 1. pololetí 2025 zveřejněné na webovém portálu www.ispv.cz a je platná pro žádosti o podporu podané v MS2021+ ode dne 1. 11. 2025. Příloha je k dispozici v sekci Dokumenty u […]

Číst více

Zveřejnění záznamu ze semináře pro žadatele ve výzvě č. 02_25_042 Smart Akcelerátor+ II

Řídicí orgán OP JAK zveřejňuje záznam z distančního semináře pro žadatele o podporu z výzvy č. 02_25_042 Smart Akcelerátor+ II, který se uskutečnil dne 22. 9. 2025. Záznam ze semináře je dostupný ke shlédnutí ZDE. Pod videem naleznete (po kliknutí na tlačítko „SHOW MORE“) program semináře s interaktivní stopáží. Prezentace ze semináře je dostupná ke stažení ZDE .   […]

Číst více

Startuje výzva Smart Akcelerátor+ II: krajům přináší miliardu korun na rozvoj inovačního prostředí

Praha 10. července 2025 – Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK) dnes vyhlašuje výzvu Smart Akcelerátor+ II, která navazuje na úspěšnou sérii intervencí podporujících rozvoj inovačního prostředí v České republice. Výzva s celkovou alokací ve výši 1 miliardy korun je určena všem krajům včetně hlavního města Prahy. Cílem výzvy je podpořit rozvoj výzkumně-inovačního prostředí v krajích […]

Číst více

Výzva č. 02_25_042 Smart Akcelerátor+ II

Řídicí orgán OP JAK dne 10. 7. 2025 vyhlašuje výzvu č. 02_25_042 Smart Akcelerátor+ II, jejímž cílem je umožnit v jednotlivých krajích České republiky rozvoj kapacit a kompetencí přispívajících k vytváření podmínek pro posilování inteligentní specializace, rozvoji inovačních ekosystémů a rozvoji spolupráce mezi aktéry napříč sférami tzv. triple/quadruple helix (zejména výzkumných organizací, vzdělávacích institucí, firemní […]

Číst více

Nejsou k dispozici žádné akce.