Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii

16. prosince 2024 - 25. srpna 2025

Zbývá 148 dní na podání


Celková alokace

400 mil. Kč

Počet předložených žádostí

0

Předložené žádosti

0

Počet podpořených žádostí

0

Podpořené žádosti

0

Zbývající alokace

400 mil. Kč


Aktualizováno 17. 3. 2025


Datum zahájení příjmu žádostí o podporu 16. 12. 2024.

Prohlášení o přijatelnosti žadatele

16. 12. 2024 - 08:26| docx| 288.73 kB

Realizační tým

16. 12. 2024 - 08:27| xlsx| 28.46 kB

Podrobný popis realizace aktivit projektu

16. 12. 2024 - 08:28| docx| 728.82 kB

Přehled realizovaných činností

16. 12. 2024 - 08:29| docx| 289.75 kB

Kalkulačka jednorázové částky (b1)

16. 12. 2024 - 08:30| xlsx| 46.54 kB

Prohlášení o přijatelnosti - partner

16. 12. 2024 - 08:32| docx| 288.60 kB

Smlouva o partnerství

16. 12. 2024 - 08:33| docx| 306.99 kB

Prokázání vlastnické struktury

16. 12. 2024 - 08:35| docx| 283.82 kB

Vzor – Podmínky

16. 12. 2024 - 08:07| docx| 241.00 kB

Vzor – Rozhodnutí

16. 12. 2024 - 08:07| docx| 249.33 kB

Vzor ZPP – příloha č. 1 k právním aktům

16. 12. 2024 - 08:07| docx| 184.10 kB

V případě, že má příjemce dotace míru spolufinancování ve výši 5 %, znamená to, že příjemci bude proplaceno 95 % z celkových způsobilých výdajů projektu. Příjemce tak v podstatě spolufinancuje část vynaložených nákladů projektu.

CS výzvy je definována jak ve výzvě, tak v navazující dokumentaci výzvy. Ve svém projektu plánujete konkrétní vzdělávací a osvětové činnosti pro dospělou populaci, tj. pro osoby, které se tím stávají účastníky občanského vzdělávání. Mohou se jich účastnit prezenčně nebo online. Jedná se o osoby, které bude možné věrohodným způsobem identifikovat a doložit jejich účast – viz dokládání indikátoru 525 105 Počet osob ovlivněných intervencí CŽU v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 7.8. Tyto osoby tedy budete vykazovat v uvedeném indikátoru, jehož cílovou hodnotu nastavíte při podání žádosti o podporu. Vzhledem k pojetí výzvy však mohou být vaše vzdělávací akce i takového rázu, že nebude možné účast veškerých osob, na které bude mít váš projekt dopad a nějakým způsobem je ovlivní, věrohodně doložit např. prezenční listinou nebo printscreenem z online osvětové nebo vzdělávací akce. Zejména půjde např. o webové kampaně, osvětové akce na sociálních sítích apod. Nicméně i takový dopad projektu je v souladu s cílem výzvy a je žádoucí, a proto je druhou částí CS této výzvy veřejnost. Zde není reálné dokládat jednotlivé osoby výše uvedeným způsobem jako u účastníků občanského vzdělávání, tj. veřejnost se na rozdíl od účastníků občanského vzdělávání nebude v uvedeném indikátoru vykazovat. V žádosti o podporu pouze popíšete a kvalifikovaným odhadem uvedete, jakou měrou váš projekt veřejnost zasáhne, jak ji budete ovlivňovat a jakou účast veřejnosti v projektu předpokládáte. V realizaci budete pak např. v případě výstupů realizovaných na internetu dokládat hodnoty z analytických nástrojů, kterými budete sledovat např. návštěvnost webových stránek, profilů na soc. sítích apod. Upozorňujeme také na povinnost uvedenou v kapitole 5.7.2 Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část provést do konce realizace minimálně jednu z forem aktivní interakce s veřejností na úrovni každého vámi zvoleného tématu. Tato povinnost je zohledněna ve vzoru právního aktu v bodě 11 Části IV tak, že za každé zvolené téma projektu, ve kterém nebude tato povinnost splněna, bude příjemci stanoven odvod do státního rozpočtu.

Bohužel žádnou obdobnou elektronickou funkcionalitu pro vyhodnocení oprávněnosti žadatele/partnera nemáme. Je nezbytné před zahájením práce na žádosti prostudovat veškeré podmínky přijatelnosti žadatele/partnera, které jsou uvedeny ve výzvě a Pravidlech pro žadatele a příjemce – obecná a specifická část, čímž zjistíte, zda všechny stanovené podmínky vaše organizace splňuje. V případě nejasností k výkladu podmínek oprávněnosti žadatele je možné svůj dotaz k nim směřovat na schránku obcani@msmt.gov.cz, nicméně upozorňujeme, že hodnocení přijatelnosti žadatele/partnera je součástí hodnocení vámi podané žádosti o podporu, v níž doložíte veškeré doklady k prokázání splnění těchto podmínek. Není možné tuto část hodnocení jakkoli řešit před uzavřením příjmu žádostí o podporu, a to zejména vzhledem k rovnému přístupu k žadatelům.

Ano, chápete to správně. Ve výzvě je uvedeno, že „v každé žádosti o podporu musí být zvoleny minimálně dvě věkové kategorie cílové skupiny“. V případě CS – veřejnosti není možné věkovou kategorii sledovat, zatímco u CS – účastníků občanského vzdělávání sledovat věkovou skupinu lze. To znamená, že není možné zaměřit projekty jenom na jednu věkovou kategorii účastníků občanského vzdělávání a tu doplnit veřejností, protože by nebylo zřejmé, na které (alespoň dvě) věkové kategorie projekt vzdělávací a osvětové akce zaměřil.

Dotaz zřejmě směřuje k tématům zvolené podaktivity. Patrně se jedná o příklad, kdy se žadatel rozhodl, že bude realizovat Aktivitu 3 a v ní podaktivitu 3.1 a podaktivitu 3.4. V každé zvolené podaktivitě musí naplnit nejméně tři z těch témat, která jsou v kap. 5.7 Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část uvedena. Neboli varianta uvedená v dotazu není možná, protože by nebyla splněna podmínka ani v jedné ze zvolených podaktivit. Upozorňujeme na možnost zařadit do realizace podaktivity vlastní téma, které musí tematicky odpovídat zvolené podaktivitě, takže žadatel v tomto příkladu zvolí např. pouze podaktivitu 3.1, v ní si vybere tři z pěti témat daných výzvou a přidá jedno téma vlastní, které může do jisté míry vyřešit záměr realizovat jedno téma z jiné podaktivity.

Ano, toto je možné, nicméně upozorňujeme na podmínku výzvy, kterou je i v případě zde zmiňovaných webových stránek a obdobných aktivit na internetu vždy zajistit i interakci s cílovou skupinou. Pokud by aktivity na webu byly doplněny a propojeny s prezenčními akcemi, které uvádíte, např. besedami s aktivizačními metodami, tak je to v souladu s výzvou.

Cílová skupina výzvy je definována jak ve výzvě, tak v navazující dokumentaci výzvy. Ve svém projektu plánujete konkrétní vzdělávací a osvětové činnosti pro dospělou populaci, tj. pro osoby, které se tím stávají účastníky občanského vzdělávání. Mohou se jich účastnit prezenčně nebo online. Jedná se o osoby, které bude možné věrohodným způsobem identifikovat a doložit jejich účast – viz dokládání indikátoru 525 105 Počet osob ovlivněných intervencí CŽU v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 7.8. Tyto osoby tedy budete vykazovat v uvedeném indikátoru, jehož cílovou hodnotu nastavíte při podání žádosti o podporu. V každé žádosti o podporu musí být zvoleny minimálně dvě věkové kategorie cílové skupiny (viz kap. 4.3 výzvy) a předmětem kontroly závěrečné zprávy o realizaci projektu bude, zda alespoň jedno ze zvolených témat bylo prokazatelně zrealizováno pro odlišnou věkovou kategorii cílové skupiny než pro věkovou kategorii v projektu převažující. Tato povinnost je zohledněna ve vzoru právního aktu v bodě 11 Části IV tak, že za nesplnění podmínky zapojení více věkových kategorií do projektu bude příjemci stanoven odvod do státního rozpočtu. Věk účastníků zjistíte např. z prezenčních listin nebo při přihlašování účastníků na online akce. Budete potřebovat věrohodně doložit jak účast osob z CS, tak věkovou skupinu, tj. účastníci uvedou, do které ze tří věkových kategorií patří, s čímž nepředpokládáme, že by účastníci měli problém. Každá osoba se vykazuje v projektu jen jednou.

Vzhledem k pojetí výzvy však mohou být vaše vzdělávací akce i takového rázu, že nebude možné účast veškerých osob, na které bude mít váš projekt dopad a nějakým způsobem je ovlivní, věrohodně doložit např. prezenční listinou nebo prinscreenem z online osvětové nebo vzdělávací akce. Zejména půjde např. o webové kampaně, osvětové akce na sociálních sítích apod. Nicméně i takový dopad projektu je v souladu s cílem výzvy a je žádoucí, a proto je druhou částí CS této výzvy veřejnost. Zde není reálné dokládat jednotlivé osoby výše uvedeným způsobem jako u účastníků občanského vzdělávání, tj. veřejnost se na rozdíl od účastníků občanského vzdělávání nebude v uvedeném indikátoru vykazovat. V žádosti o podporu pouze popíšete a kvalifikovaným odhadem uvedete, jakou měrou váš projekt veřejnost zasáhne, jak ji budete ovlivňovat a jakou účast veřejnosti v projektu předpokládáte. V realizaci budete pak např. v případě výstupů realizovaných na internetu dokládat hodnoty z analytických nástrojů, kterými budete sledovat např. návštěvnost webových stránek, profilů na soc. sítích apod.

Upozorňujeme také na povinnost uvedenou v kapitole 5.7.2 Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část provést do konce realizace minimálně jednu z forem aktivní interakce s veřejností na úrovni každého vámi zvoleného tématu. Tato povinnost je zohledněna ve vzoru právního aktu v bodě 11 Části IV tak, že za každé zvolené téma projektu, ve kterém nebude tato povinnost splněna, bude příjemci stanoven odvod do státního rozpočtu.

Ano, letní škola jen výhradně pro pedagogy by byla vyloučenou aktivitou. Letní škola otevřená pro veřejnost v souladu s výzvou je, samozřejmě se jí mohou zúčastnit i pedagogové, kteří zde budou součástí CS účastníci občanského vzdělávání.

Ano, akce je potřeba pořádat pro veřejnost, nikoli pro školní třídy atd.  Pokud připravíte akci pro veřejnost, tj. bude otevřená a bude se jí moci zúčastnit mládež do 30 let, pak samozřejmě je možné, aby na takovou akci přišli i žáci středních škol jak samostatně, tak i s pedagogy.

V první řadě je třeba upozornit na to, že územní samosprávné celky, tj. města ani kraje, nejsou v této výzvě oprávněnými žadateli ani partnery. Dále platí, že rozhodující pro hodnocení žádosti o podporu není to, zda je projekt realizován pouze žadatelem, popř. žadatelem a partnery, ale rozhodující je kvalita projektu. Na bodové hodnocení tedy nemá vliv, kolik ho realizuje organizací, protože i jedna organizace v roli žadatele může mít kapacity a zkušenosti dostatečné pro realizaci projektu. Pokud by ale žadatel např. nebyl schopen ve všech zvolených tématech projekt zrealizovat, má možnost přizvat k realizaci partnera nebo partnery, nebude to ale samo o sobě důvodem bodové penalizace ani bodového zvýhodnění při hodnocení žádosti o podporu. Zásadní je tedy kvalita projektu, nikoli počet subjektů, které ho budou realizovat.

Celkový cíl je pro každou povinně volitelnou aktivitu stanoven výzvou. Dílčí cíle uvádí žadatel do přílohy žádosti o podporu Podrobný popis realizace aktivit, a to tak, jak je to v návodném textu popsáno: „Další cíle projektu a jejich vazba na klíčové aktivity (KA) budou předmětem věcného hodnocení. Při popisu cílů využijte zásadu SMART (cíl musí být specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický a časově sledovatelný).“ Počet dílčích cílů zvolí žadatel tak, aby bylo zřejmé, čeho bude v projektu dosaženo. Minimálně je potřeba stanovit dílčí cíle pro každou klíčovou aktivitu projektu vyjma povinné Aktivity 1 Řízení. V příkladu, který uvádíte, tedy stanovíte minimálně dílčí cíl pro vaši projektovou KA 2 Spolupráce a dále dílčí cíl pro zvolenou podaktivitu, která bude KA3 vašeho projektu. V uvedeném příkladu tedy stanovíte minimálně dva dílčí cíle.

Způsob dokládání zkušeností žadatelů/příjemců je jasně specifikován v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.3 a 5.4. Podmínkou je mimo jiné i to, že vykazované zkušenosti jsou ve výroční zprávě uvedeny. Nad rámec výroční zprávy lze nepovinnou přílohou upřesnit to, jak jsou akce ve výroční zprávě uvedeny, nelze ji však touto nepovinnou přílohou nahradit.

Ano, seznam projektů uvedený v příloze Podrobný popis realizace aktivit projektu je uzavřeným přehledem a stačí vyhodnotit tyto zde uvedené programy. V Databázi produktů spolufinancovaných z fondů EU jsou samozřejmě i další zajímavé relevantní materiály, které doporučujeme vaší pozornosti, ale podmínka výzvy bude splněna vyhodnocením pouze uvedeného seznamu odkazů, nad jeho rámec není pro podání žádosti o podporu nezbytné dále Databázi procházet.

Ano, je možné témata naplňovat pro odlišné cílové skupiny např. tak, jak uvádíte. Nicméně připomínáme, že je potřeba akce realizovat tak, aby se nejednalo o vyloučené aktivity, tj. nelze akce připravit např. výhradně pro žáky střední školy, pro mládež v rámci běžné činnosti nějakého oddílu, kroužku atd.

Ano, pokud je myšleno financování zpracování nového výstupu, např. hry, může to být součástí projektu, ale musí dále následovat jeho „implementace“, a to dle podmínek výzvy. Nicméně upozorňujeme, že součástí hodnocení žádosti o podporu bude posouzení efektivnosti takových výdajů a jejich hospodárnost. Dále bude posuzováno, nakolik jsou takové výdaje nezbytné pro naplnění cílů projektu.

Všechny vzory příloh ZoR budou na webových stránkách OP JAK přístupné vzhledem k termínu ukončení příjmu žádostí (v srpnu tohoto roku) během jarních měsíců 2025.

Ano, muzea patří do kategorie oprávněných žadatelů nebo partnerů této výzvy, přičemž rozhodující je činnost, kterou organizace vykonává, nikoli to, kdo je vlastníkem sbírek. Upozorňujeme však, že kategorie, do které instituce patří, je pouze jednou z podmínek, které výzva pro oprávněnost žadatele/partnera stanoví, přičemž je nezbytné, aby byly splněny i všechny ostatní podmínky přijatelnosti uvedené ve výzvě a její navazující dokumentaci.

Vyloučené aktivity jsou přesně specifikovány jak ve výzvě (kap. 4.2), tak v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část (kap. 5.7.4). Aby žádost o podporu splnila kritéria přijatelnosti, nesmí obsahovat žádné vyloučené aktivity. Není tedy rozhodující, zda by se jednalo o stěžejní nebo přidruženou činnost projektu. Tato skutečnost je mimo jiné uvedena i v úvodním návodu pro vyplnění přílohy Podrobný popis realizace aktivit projektu: „Věnujte popisu všech témat pozornost, protože podle informací zde uvedených bude jednak posuzováno, že ve Vašem projektu nebude realizována žádná vyloučená aktivita – viz kapitola 5.7.4 Vyloučené aktivity v PpŽP – specifická část, jednak bude tato příloha zásadním zdrojem informací pro věcné hodnocení Vaší žádosti o podporu“.

Ano, jedná se o soutěžní výzvu, tj. hodnocení všech žádostí bude zahájeno až po ukončení příjmu žádostí, které je stanoveno na 25. 8. 2025 ve 14:00:00. Časová způsobilost výdajů je upravena v kap. 3 výzvy: „Výdaje jsou způsobilé nejdříve ode dne zahájení realizace projektu. Realizaci projektu je možné zahájit nejdříve v den vyhlášení výzvy.“ Nicméně je vhodné zvážit riziko, které souvisí s tím, že váš projekt nemusí být vybrán k podpoře.

V rámci realizace akcí pro účastníky občanského vzdělávání budete např. na prezenčních listinách nebo při přihlašování účastníků na online akce potřebovat věrohodně doložit účast osob z CS a zároveň tak budete sledovat věkovou skupinu, tj. účastníci na prezenční listině nebo v přihlášení na online uvedou, do které ze tří věkových kategorií patří, s čímž nepředpokládáme, že by účastníci měli problém.

V Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část jsou v kap. 5.7 uvedeny podmínky pro realizaci a naplnění témat podaktivit. Další podmínky, a to i časové hledisko, tj. doba, po kterou je nutné témata realizovat, výzvou dané nejsou. Žadatel zpracovává k jednotlivým zvoleným podaktivitám harmonogram jejich realizace. Zásadní však je, aby plánovaný rozsah realizace témat skutečně vedl k jejich naplnění. Dále musí rozsah odpovídat tomu, jaké kompetence budou v projektu rozvíjeny. Délka realizace témat tedy musí být taková, abyste v projektu dosáhli stanovených cílů, podpořili stanovené kompetence a fakticky jste naplnili zvolená témata. Pouze formální pojetí, např. jen jedna jednorázová akce pro naplnění jednoho tématu, může být hodnotiteli vyhodnocena jako nedostatečné naplnění tématu.

Podstatné je, pro jakou cílovou skupinu bude akce připravena a na jakou část CS bude zaměřena. To je to, co projekt může jednoznačně ovlivnit. Dále je jeho odpovědností to, aby akce byla skutečně otevřená veřejnosti, čemuž musí odpovídat její propagace a organizační zabezpečení, tj. je nezbytné o akci prokazatelně informovat celou veřejnost, aby kapacita akce byla dostatečná. Tak budou podmínky výzvy splněny. V takovém případě je naprosto minimální pravděpodobnost, že by se jí reálně zúčastnili výhradně pedagogové. Není pravděpodobné, že při zajištění informovanosti veřejnosti by se jí nezúčastnili např. členové místních organizací typu klub důchodců, zájemci o daná témata a další účastníci, kteří nepracují jako aktivní pedagogové.

Dotaz zřejmě směřuje k tomu, jakou hodnotu indikátoru 525 105 Počet osob ovlivněných intervencí CŽU by měl mít projekt, který bude mít rozpočet 5 milionů Kč. Na takovou otázku nelze odpovědět, protože odborní hodnotitelé budou posuzovat jak přínos projektu, tak i počet ovlivněných osob vzhledem k rozpočtu na základě specifikace plánovaných aktivit. Podstatná bude např. míra podpory dané osoby v projektu, protože každá osoba se do tohoto indikátoru započítává pouze jednou. Hodnotitelé tedy nebudou posuzovat jen samotnou hodnotu tohoto indikátoru, ale i to, jakým způsobem bude naplněna. V jednom projektu získá jedna osoba podporu např. v rámci celoročního dlouhodobého programu zaměřeného na prevenci upadání do dluhových pastí, v jiném přijde na dvouhodinovou přednášku na stejné téma a oba projekty vykazují za podporu takové osoby hodnotu 1 v uvedeném indikátoru. Klíčem tedy bude posouzení míry podpory účastníků občanského vzdělávání vzhledem k položkám rozpočtu, pravidlům efektivity a dále provázanost položek rozpočtu s cíli a využitými metodami plánovaných akcí (např. jiné náklady budou odpovídat prezenčním akcím, jiné online vzdělávání atd., přičemž i zde při využití rozdílných forem podpory bude vykazována hodnota indikátoru 1 za každou podpořenou osobu).

Žádosti o podporu budou hodnoceny nejprve z hlediska přijatelnosti, kdy bude posuzováno zejména to, zda v projektu nebudou realizovány vyloučené aktivity. Dále bude v rámci věcného hodnocení posuzován soulad popsané realizace aktivit hodnoticí komisí, kterou tvoří odborníci na daná témata, kteří svým expertním posouzením vyhodnotí, zda jsou plánované aktivity v souladu se zvolenými tématy podaktivit, které budou v projektu vybrány k realizaci. Zároveň bude posuzováno, zda aktivity, tak jak jsou v příloze žádosti Podrobný popis realizace aktivit projektu specifikovány, povedou k naplnění zvolených témat.

Předpoklad ukončení věcného hodnocení a výběru projektů je 6 měsíců od data ukončení příjmu žádostí. Jedná se ale o orientační termín, který závisí na počtu přijatých žádostí. Začátek a délku trvání projektu si volí žadatel dle podmínek výzvy, tj. projekty musí skončit nejpozději 31. 12. 2028 a musí být plánovány na minimálně 24 měsíců, maximálně 36 měsíců.

Míru spolufinancování uvádějí Pravidla pro žadatele a příjemce (PpŽP) – specifická část, kap. 5.10.5., str. 30–32. Po založení žádosti o podporu a přidání typu subjektu Žadatele/příjemce na obrazovce Subjekty projektu se k editaci zpřístupní záložky Financování. Na každém z žadatelů je, aby si na obrazovce Přehled zdrojů financování ověřil, zda je míra spolufinancování nastavena dle typu žadatele v souladu s PpŽP – specifická část. Pokud není, je možné tuto hodnotu upravit dle instrukcí uvedených v PpŽP – specifická část. Přednastavenou míru spolufinancování žadatel vypočte z hodnot polí Vlastní zdroj financování a Celkové způsobilé výdaje (% spolufinancování = Vlastní zdroj financování / Celkové způsobilé výdaje). K naplnění těchto polí je třeba vyplnit obrazovku Rozpočet projektu.

Ano, je to možné. V tomto případě jsou splněny podmínky výzvy pro minimální délku realizace projektu a nejzazší datum pro ukončení fyzické realizace projektu.

Ano, tyto výdaje je možné hradit z kapitoly rozpočtu Cestovní náhrady (více viz PpŽP – obecná část, kap. 8.1.5, str. 212 – 215).

Pokud bude možné věrohodně doložit jejich účast na projektových aktivitách, lze postupovat podle toho, jak je cílová skupina definována ve výzvě, tj. účastníci občanského vzdělávání jsou osoby starší 15 let s ukončenou povinnou školní docházkou včetně občanů EU žijících v jiném členském státě a občanů třetích zemí (podrobněji viz výzva kap. 4.3). Vzhledem k tomu jsou i zahraniční studenti v České republice cílovou skupinou této výzvy. Upozorňujeme však, že akce pro tuto cílovou skupinu musí být zorganizována a zrealizována tak, aby se nejednalo o vyloučenou aktivitu výzvy.

Ano, je to možné.

Aby byl osobní výdaj zaměstnance, jehož odměňování je i jen částečně hrazeno z přímých výdajů projektu OP JAK, způsobilý z OP JAK, může u všech subjektů (příjemce a partneři) zapojených do realizace projektu odpracovat v každém kalendářním měsíci maximálně počet hodin rovnající se 1,0násobku fondu pracovní doby daného měsíce. Pro kontrolu výše úvazku a pro kontrolu skutečně odpracovaného úvazku platí, že 1,0násobkem fondu pracovní doby příslušného měsíce se rozumí počet hodin, který má zaměstnanec v daném měsíci odpracovat, má-li sjednán 40hodinový pracovní týden a rovnoměrné rozvržení pracovní doby do 5 pracovních dnů (tj. součet veškerých odpracovaných hodin zaměstnance včetně případných DPP a DPČ u příjemce a partnerů nesmí překročit počet hodin takto stanoveného fondu pracovní doby pro daný měsíc), a to ve všech kalendářních měsících po dobu realizace projektu OP JAK.

Ve výjimečných případech může počet odpracovaných hodin zaměstnance u všech subjektů zapojených do realizace projektu dosahovat v součtu až 1,2násobku fondu pracovní doby daného měsíce. Výjimka na tuto výši odpracovaných hodin platí pro členy odborného týmu, kteří jsou současně pedagogickými pracovníky škol a školských zařízení vymezenými § 7 školského zákona a/nebo akademickými pracovníky vymezenými § 70 zákona o vysokých školách. V odůvodněných případech je možné výjimku udělit i pro další členy odborného týmu, příjemce žádá o udělení výjimky pro tyto členy odborného týmu prostřednictvím změnového řízení, viz kap. 7.4. (PpŽP – obecná část, kap. 8.1.5., str. 205)

V těchto případech je možné v příloze Realizační tým vytvořit pro tuto pozici dva řádky nebo je možné vytvořit pouze jeden řádek a do sloupce Výše celkového měsíčního kumulativního úvazku FTE uvést průměrný měsíční úvazek za celou dobu realizace projektu. V obou případech doporučujeme tuto skutečnost popsat ve sloupci Komentář a vysvětlit, proč k takovému nastavení došlo.

Pro PO OSS platí spolufinancování 0 % – viz Pravidla pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.10.5.

Pokud by bylo vstupné výzvou povoleno, bylo by považováno za příjem projektu. Nicméně jednou ze základních podmínek této výzvy je poskytování aktivit podpořených v rámci projektu zcela zdarma, tj. bez jakéhokoli vstupného či poplatků – viz kap. 5.7 Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část. Vstupné ani žádné jiné poplatky se od účastníků podpořených aktivit vybírat nesmějí. Symbolické vstupné bylo zmíněno na semináři v souvislosti s posuzováním (ne)hospodářského charakteru podporovaných aktivit, který je nutné rozlišovat pro splnění podmínek vyplývajících z pravidel veřejné podpory (hospodářské činnosti nemohou být v rámci výzvy podpořeny). Poskytnutím dotace nesmí dojít k narušení hospodářské soutěže na trhu, proto mohou být podpořeny pouze nehospodářské činnosti (= činnosti, které nejsou nabízeny na daném trhu v konkurenci s jinými subjekty, protože buď nejsou realizovány vůbec, nebo jsou sice nabízeny, ale pouze veřejnými subjekty či neziskovými organizacemi na nekomerčním základě, tj. bezúplatně nebo se symbolickým vstupným, které tvoří pouhý zlomek skutečných nákladů na realizaci aktivity).

Formální kontrola žádostí probíhá od data ukončení příjmu žádostí a trvá v závislosti na počtu přijatých žádostí cca měsíc, případně déle. V průběhu této doby mohou být žadatelé vyzváni k případnému doplnění žádosti. Přesná lhůta pro odstranění vad bude ze strany ŘO stanovena v samotné výzvě – zpravidla 5 dní od data doručení výzvy (datem doručení je datum přihlášení žadatele nebo jím pověřené osoby do ISKP21+; nepřihlásí-li se do ISKP21+ příjemce nebo jím pověřená osoba ve lhůtě 10 kalendářních dní ode dne, kdy byla výzva vložena do MS2021+, považuje se výzva za doručenou posledním dnem této lhůty). Doporučujeme nastavit si v ISKP21+ notifikace, aby Vám do e-mailu přišlo upozornění na příchozí depeši. Předpoklad ukončení věcného hodnocení a výběru projektů je 6 měsíců od data ukončení příjmu žádostí. Jedná se ale o orientační termín, který závisí na počtu přijatých žádostí.

Režim financování je závislý na právní formě žadatele (viz kap. 5.10 SPpŽP)
Dle PpŽP – obecná část, kap. 5.10.2., str. 91 při financování ex-ante jsou příjemci v průběhu realizace projektu poskytovány zálohové platby na základě předložených žádostí o platbu (ŽoP). Účel vynaložených prostředků příjemce dokládá zpětně formou podkladů pro vyúčtování, které jsou součástí každé následující ŽoP.

Dle textu výzvy, kap. 7, str. 12 pro ex-ante financované projekty s celkovými způsobilými výdaji (dále též „CZV“) ve výši 5 000 000 Kč platí, že výše 1. zálohové platby může dosáhnout až 100 % z celkových způsobilých výdajů projektu.

Pro ex-ante financované projekty s CZV přesahujícími 5 000 000 Kč platí, že výše 1. zálohové platby se určí pro každý projekt zvlášť, a to na základě částek plánovaného vyúčtování za dvě první sledovaná období uvedených ve finančním plánu. Výše 1. zálohové platby však může dosahovat max. 30 % z CZV projektu.

Dle PpŽP – obecná část, kap. 8.1.1., str. 185 je příjemce povinen účtovat odděleně od ostatních aktivit organizace veškeré transakce související s přímo vykazovanými výdaji (například prostřednictvím analytických účtů, použitím účetního střediska apod.).

Obecně může být například na konferenci apod. pozván řečník ze zahraničí, ovšem se zřetelem na to, zda by výdaje na zahraničního lektora byly efektivně vynaložené, což znamená, že hodnoticí komise bude posuzovat, zda výdaje např. na jeho letenky jsou hospodárné, když se např. mohl ze zámoří připojit online. V případě odborného garanta jde o soustavnou intenzivní práci v projektu. Odborný garant je klíčovou osobností v projektu, zodpovídá nejenom za odbornou kvalitu, ale i za to, že projekt bude realizován v souladu s kompetenčními rámci apod. Není zakázáno, aby odborný garant byl ze zahraničí, ale je potřeba mít na zřeteli zodpovědnost pozice a jeho možnosti plně projekt garantovat ze zámoří.

Neznamená. V případě, že má příjemce dotace míru spolufinancování ve výši 5 %, znamená to, že příjemci bude proplaceno maximálně 95 % z celkových způsobilých výdajů projektu.

Dle PpŽP – obecná část, 8.2.3., str. 229 paušální náklady příjemce nedokládá daňovými, účetními či dalšími doklady prokazujícími způsobilost výdaje, nedokládá ani doklad o provedení úhrady těchto nákladů. Způsobilost paušálních nákladů je dána způsobilostí té kategorie nákladů, na základě které jsou paušální náklady vypočteny.

Doplnit obrat žadatele může pouze partner s finančním příspěvkem, a to tak, že žadatel může část odpovídající podílu partnera/partnerů s finančním příspěvkem z celkových způsobilých výdajů prokázat prostřednictvím ročního obratu partnera/partnerů s finančním příspěvkem. Obrat partnera / partnerů s finančním příspěvkem se prokazuje obdobně jako u žadatele, tedy doložením příslušné přílohy (např. výkazu zisku a ztráty, či obdobného dokumentu) za dané účetní období. Více viz kap. 5.3 PpŽP – obecná část.

Zveřejnění záznamu z WORKSHOPU KE KOMPETENČNÍM RÁMCŮM pro žadatele výzvy Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii

Řídicí orgán OP JAK zveřejňuje záznam a prezentaci z workshopu ke kompetenčním rámcům pro žadatele výzvy č. 02_24_038 „Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii“, který se uskutečnil 17. února 2025.

Číst více

Zveřejnění záznamu ze semináře pro žadatele výzvy č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii

Řídicí orgán OP JAK zveřejňuje záznam z distančního semináře pro žadatele o podporu z výzvy č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii, který se uskutečnil dne 11.2.2025. Záznam ze semináře je dostupný ke shlédnutí ZDE. Pod videem naleznete (po kliknutí na tlačítko „SHOW MORE“) program semináře s interaktivní stopáží. Prezentace ze semináře je dostupná ke stažení ZDE. […]

Číst více

OBČANSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA PRVNÍM MÍSTĚ: Výzva OP JAK reaguje na společenský vývoj

Praha, 16. prosince 2024 – Operační program Jan Amos Komenský vyhlašuje výzvu Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii, která cílí na podporu celoživotního učení v oblasti občanského vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Výzva je koncipována tak, aby zohlednila měnící se geopolitickou situaci, prostředí a společenský vývoj. Na projekty je vyčleněno 400 milionů korun z evropských zdrojů. […]

Číst více

Výzva 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii

Řídicí orgán OP JAK dne 16.12.2024 vyhlašuje výzvu č.  02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii, jejímž cílem je podpořit celoživotní učení v oblasti občanského vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj s ohledem na měnící se geopolitickou situaci, prostředí a společenský vývoj. Cíl výzvy bude naplňován prostřednictvím podpory aktivit vedoucích k rozvoji Kompetencí pro […]

Číst více
8. 4.
9:30 - 14:00

Distanční seminář pro žadatele – Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii

Místo konání: Teams - odkaz bude zaslán registrovaným zájemcům před konáním semináře.

Více informací