Labyrint projektů
Výzkum Masarykova onkologického ústavu pomáhá předcházet rakovině
Masarykův onkologický ústav propojuje v projektu SALVAGE špičkový výzkum s klinickou praxí. Zaměřuje se na zlepšení prevence nádorových onemocnění, a to pomocí nových technologií, molekulárního výzkumu i personalizovaného přístupu ke zdraví. Podpora z OP JAK směřuje na modernizaci vybavení, výzkumnou činnost a mezinárodní spolupráci.

Úspěšná kariéra začíná ve škole
SOŠ a SOU Hradec Králové usiluje o co největší konkurenceschopnost svých absolventů, a to i prostřednictvím šablon OP JAK. Díky inovaci výuky a modernizaci vybavení získávají studenti kompetence a dovednosti, které lépe odpovídají požadavkům současného trhu práce. S orientací na trhu práce pomáhá i kariérový poradce financovaný z projektu.

Aplikovaná výpočetní neurověda v oblasti výzkumu mozku
Ústav informatiky AV se ve svém projektu zaměřuje na vývoj a aplikaci počítačových neurovědních modelů dynamiky lidského mozku za účelem zlepšení léčebné praxe u psychiatrických a neurologických poruch. Projekt má výrazně interdisciplinární charakter. Zahrnuje neuropsychologické experimenty a experimentální nebo terapeutickou intervenci.

Rozvoj praktických dovedností žáků
Základní vzdělávání by mělo reagovat na současné společenské výzvy a inovaci. ZŠ Havlíčkův Brod to reflektuje svým důrazem na projektovou výuku. Fotoreportáž zachycuje projektovou výuku žáků druhého stupně, která jim dává vhled do různých profesí. V rámci projektu šablon OP JAK bylo podpořeno i vzdělávání pedagogů a jejich spolupráce.

Technologie za hranicí nanosvěta
Vývoj nanomateriálů a průlomových technologií v oblasti ukládání energie je ústředním tématem projektu špičkového výzkumu Univerzity Palackého. Součástí projektu bude mimo jiné i vývoj nových materiálů pro antimikrobiální terapii a pro boj s bakteriální rezistencí vůči antibiotikům. Komplexní projekt zahrnuje i posuzování společenských dopadů a přijetí nových technologií ze strany veřejnosti.

Cesta k poznání začíná ve školce
Šablony OP JAK pomáhají s předškolním vzděláváním i v Karlovarském kraji. Projekt 1. Mateřské školy cílí na podporu a rozvoj znalostí a dovedností dětí s využitím inovativních forem vzdělávání. Prostřednictvím netradičních vzdělávacích metod a strategií rozvíjí jejich kreativitu, talent a samostatnost.

Lepší vzdělávání a budoucnost romských dětí
Do výzvy PRO-ROMA se zapojila i brněnská organizace Centrum společného zájmu z.s., která podporuje neformální vzdělávací aktivity znevýhodněné mládeže. Fotoreportáž nahlíží do podoby doučování romské mládeže, projekt je však komplexnější a zahrnuje i vzdělávání pracovníků organizace a odborně zaměřená tematická a komunitní setkávání.

Podpora neformálního vzdělávání ve skautu
Junák – český skaut, z. s. získal svým zapojením do Šablon pro neformální vzdělávání příležitost zkvalitnit volnočasové vzdělávání mládeže. Projekt podpořil profesní růst skautských vedoucích a inovativní vzdělávání mládeže. Fotoreportáž zachycuje vzdělávání skautských vedoucích prostřednictvím kurzu Základy krizové intervence ve skautské klubovně v Lanškrouně.

Excelentní výzkum AV ČR: Inovace v regenerativní medicíně
Špičkový výzkum Akademie věd je v OP JAK zastoupen mimo jiné i projektem Ústavu experimentální medicíny. Hlavním cílem projektu je vytvoření a rozvoj excelentního výzkumného centra v oblasti léčebných metod regenerativní medicíny. Aktivity projektu cílí na obnovu poškozených tkání, které dosud není možné léčit, nebo je jejich regenerační schopnost omezená.

Šablony OP JAK v ZUŠ Rožmitál pod Třemšínem
Základní umělecké školy jsou jedním z příjemců Šablon OP JAK. Podpořena byla i ZUŠ Jakuba Jana Ryby v Rožmitále pod Třemšínem, která poskytuje umělecké vzdělávání pro 800 žáků. V rámci projektu směřovala podpora mimo jiné i na nákup vybavení, které pomáhá žákyním tanečního souboru, nebo na inovaci metod výuky výtvarných oborů.

Modernizace výzkumného centra Jihočeské univerzity ve Vodňanech
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích za podpory OP JAK inovovala vědecké výzkumné centrum CENAKVA. Komplexně vybavené výzkumné centrum nyní disponuje pokusnými rybníky, recirkulačními systémy pro chov ryb, akvaponickou halou a moderními laboratořemi. Evropské fondy přispěly k dosažení špičkové evropské úrovně výzkumu akvakultury v České republice.

Moderní vybavení pro výzkum na Technické univerzitě v Liberci
Projekt Technické univerzity v Liberci je zaměřen na zkvalitnění vzdělávací infrastruktury doktorských studijních programů prostřednictvím rekonstrukce výukových prostor, modernizace a doplnění přístrojového vybavení, rozšíření hardwarového a softwarového vybavení. Cílem je dosáhnout kvalitativního zvýšení schopností a dovedností studentů doktorských studijních programů na TUL.

Inovace v Ústeckém kraji
Inovační centrum Ústeckého kraje ve spolupráci s dalšími subjekty realizuje projekt Smart Akcelerátor pro Ústecký kraj III. Strukturálně znevýhodněný kraj tak má příležitost rozvinout svůj inovační potenciál zejména v oblasti rozvoje technologií. Součástí projektu jsou i vzdělávací aktivity pro mládež, jako je FestUp nebo sdílená dílna DigiLab.

Jak podpořit odolnost společnosti vůči konfliktům zkoumá projekt FF UK
Filozofická fakulta UK realizuje humanitně orientovaný výzkum v oblasti zkoumání vztahu mezi odolností a konfliktem. Výzkum je pojat komplexně a zahrnuje mnoho vědních disciplín a spolupráci významných zahraničních partnerů. Veřejnosti chce přinést i výstupy použitelné v běžném životě.

Podpora vzdělávání dětí a mládeže se znevýhodněním v Moravské Třebové
Speciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Moravská Třebová vzdělává děti se znevýhodněním. Inovace výuky v podobě projektových dnů nebo nákupu moderního vybavení přináší dětem nový rozměr učení. Projekt z Šablon OP JAK také významně podpořil profesní rozvoj pedagogů a sdílení zkušeností, což je při práci se znevýhodněnými dětmi klíčové.

Špičkový výzkum na VŠB – Technická univerzita Ostrava
Projekt Špičkového výzkumu Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava se zaměřuje na Materiály a technologie pro udržitelný rozvoj. Snižování environmentální zátěže a zlepšování životního prostředí jsou nosnými tématy jejich výzkumu. Rozvoj vědecko-výzkumných týmů a pořízení přístrojového vybavení z evropských fondů zde přispělo k řešení výzkumných úkolů na velmi vysoké vědecké úrovni.

SVČ Znojmo inovuje zájmové vzdělávání
Středisko volného času ve Znojmě se snaží sledovat trendy v zájmovém vzdělávání a promítat je do své činnosti. Reaguje tak na měnící se zájmy dětí a chce jim nabídnout kroužky, které je připraví na budoucnost, ve které budou žít. Pomáhá jim v tom i projekt Šablon OP JAK. Podpořena tak byla inovativní výuka, projektové dny, vybavení učeben nebo vzdělávání pracovníků SVČ.

Spolupráce školy se zaměstnavateli v Sokolově
ISŠTE Sokolov vzdělává žáky v technických a ekonomických oborech a zároveň je příkladem dobré praxe v oblasti propojování výuky s odbornou praxí. Škola v tomto ohledu spolupracuje s významnými firmami Karlovarského kraje. Projekt z Šablon OP JAK ve škole podpořil personální pozice koordinátora spolupráce školy a zaměstnavatele nebo kariérového poradce.

European Open Science Cloud Czech Republic (EOSC-CZ)
Projekt EOSC-CZ je považovaný za strategický projekt celého programu OP JAK, jehož rolí je vybudování zázemí pro lepší správu, sdílení a vyhledávání vědeckých dat. Podpora projektů reaguje na mezinárodní požadavky zavedení principů otevřené vědy. Cílem je, aby se dobrá praxe v oblasti správy výzkumných dat stala běžnou součástí výzkumné práce akademických pracovníků. Budovaná infrastruktura navíc usnadní a podpoří mezioborovou vědeckou spolupráci.

Inovativní MŠ Špálova zvyšuje počet romských dětí ve školce
Mateřská škola Špálova efektivně spolupracuje s romskou komunitou a vytváří inkluzivní podmínky vzdělávání. Projekt šablon zde primárně cílí na podporu školních asistentek, která je podle ředitelky školy klíčová pro zapojování romských dětí a spolupráci s jejich rodiči. Dlouhodobá finanční podpora školních asistentů také umožnila kontinuitu jejich práce s dětmi.

Střední článek podpory pro školy a zřizovatele
Systémový projekt Střední článek podpory, financovaný z OP JAK, zprostředkovává informace ředitelům škol a poskytuje jim metodickou podporu. Projekt stojí především na podpoře, která má odpovídat potřebám konkrétního ředitele či zřizovatele. Součástí jsou také krajské týmy středního článku, které pod vedením krajského koordinátora zajišťují metodickou podporu školám.

Sloupenská školka cílí na péči o děti se specifickými vzdělávacími potřebami
Mateřská škola Sloupno se kromě běžného vzdělávání intenzivně věnuje také vzdělávání dětí s různými formami znevýhodnění či postižení. V rámci projektu šablon byla školka podpořena pracovní pozicí chůvy a tematickými setkáními s odborníky, určenými rodičům dětí. Aktivitou projektových dnů chce ředitelka podpořit polytechnické vzdělávání dětí.

Rozvoj infrastrukturního zázemí na pardubické univerzitě
Univerzita Pardubice je úspěšným žadatelem z výzvy Rozvoj infrastrukturního zázemí doktorských studijních programů. Cílem projektu je zkvalitnění zázemí pro výuku a výzkum v doktorských studijních programech univerzity. Projekt umožní vybavit jednotlivé fakulty přístrojovým a laboratorním vybavením, dále výpočetní, komunikační a prezentační technikou, a nakoupit nábytek a odbornou literaturu.

Inovace v Libereckém kraji
Projekt Smart Akcelerátoru má za cíl podporovat inovativní nápady v rámci kraje. V Libereckém kraji se daří dlouhodobě realizovat aktivity, které jsou efektivní pro podporu inovačního prostředí, jako jsou soutěže, komunikační kanály, populárně naučné a vzdělávací akce. Zástupce kraje vyzdvihuje také přeshraniční spolupráci a téma nanotechnologií, které je doménou Libereckého kraje.
