FAQ
Nenašli jste odpověď? Napište nám.
Zveřejněno: 16. 5. 2025 - 11:09
Energetická třída je legislativně stanovena jen u některých spotřebičů. Pravidlo pro nejvyšší energetickou třídu uvedené v PpŽP – specifická část se vztahuje pouze na spotřebiče, které jsou energetickými štítky označovány povinně dle legislativy EU/ČR. V současné době jsou povinně označovány výrobky používané v domácnostech (např. lednice, pračky, myčky nádobí, TV), v budovách (např. světelné zdroje, oblast vytápění a ohřevu vody) a v podnicích (např. profesionální chladicí boxy). Pravidla pro označování výrobků energetickými štítky jsou ve všech členských státech EU jednotná a jsou stanovena rámcovým nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1369. Implementace nařízení je v České republice provedena do zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů (§ 8) a do vyhlášky č. 319/2019 Sb., o energetickém štítkování a ekodesignu výrobků spojených se spotřebou energie.
Pro lepší identifikaci spotřebičů je možné využít Evropský registr výrobků pro označování energetickými štítky (EPREL: https://eprel.ec.europa.eu/screen/home). EPREL je databáze Evropské unie, která by měla nakupujícímu spotřebiteli usnadnit přesnější a podrobnější srovnání výrobků. Výrobci mají povinnost každý svůj výrobek do této databáze zaregistrovat, a to včetně všech technických detailů. Tato databáze EU eviduje všechny produkty dostupné na trhu EU, které mají energetický štítek – pouze upozorňujeme, že ne všechny tyto produkty jsou dostupné na trhu v ČR. Databáze může obsahovat též produkty mající energetický štítek na dobrovolné bázi.
Výzvy: Výzva č. 02_23_023 ERDF výzva pro VŠ – kvalita | Výzva č. 02_23_024 ERDF výzva pro VŠ – studenti se SP
Zveřejněno: 16. 5. 2025 - 11:08
Pokud jde o DNSH, musí být naplněny konkrétní parametry stanovené v PpŽP – u relevantních spotřebičů, které tyto parametry splňují, pak příjemce vybírá takové, které dále splňují princip 3E. Příjemce musí vybírat takový spotřebič, který potřebuje pro splnění cílů projektu, přičemž jistě bere v potaz více parametrů – nikoliv pouze cenu a energetickou náročnost. I když bychom od jiných parametrů abstrahovali a řešili tak situaci, kdy vybíráme mezi dvěma totožnými výrobky, které se liší pouze cenou a spotřebou energie, je třeba posoudit oba tyto parametry (jak velký je cenový rozdíl, jak velký je rozdíl ve spotřebě energie, kolik energie se předpokládá, že výrobek spotřebuje apod.). Rozhodne-li se příjemce pro spotřebič, k němuž existuje na trhu energeticky úspornější alternativa, je třeba, aby příjemce takový nákup řádně zdůvodnil. Zdůvodnění musí vzít v ohled pravidla stanovená PpŽP, smysl DNSH a princip 3E v kontextu konkrétní situace a potřeb projektu s ohledem na dosažení jeho cílů. Nelze proto vydat konkrétní obecně platný návod, jak tyto situace posuzovat, vždy je potřeba posuzovat každý případ individuálně.
V případě nákupu vybavení pro kancelářskou práci dle Seznamu obvyklých cen je třeba dodržet Seznamem stanovený cenový limit, v rámci něj pak zvolit výrobek nejvyšší dostupné energetické třídy. Nejvyšší dostupnou energetickou třídou není vždy nutně třída A – pokud např. průzkum trhu ukáže, že na trhu jsou dostupné výrobky s požadovanými parametry pouze ve třídě E a F, příjemce zvolí výrobek ze třídy E. Z položek uvedených v Seznamu mají energetické štítky v tuto chvíli monitory a LCD TV. Pro úplnost doplňujeme, že příjemce může ceny uvedené v Seznamu obvyklých cen přesáhnout – v takovém případě to musí řádně zdůvodnit.
Výzvy: Výzva č. 02_23_023 ERDF výzva pro VŠ – kvalita | Výzva č. 02_23_024 ERDF výzva pro VŠ – studenti se SP
Zveřejněno: 16. 5. 2025 - 11:07
V PpŽP – obecná část, kap. 8.1.5, část A.1.2 Investiční kapitola rozpočtu „Budovy a stavby“, část „Dokladování způsobilosti variantně dle bodů 1), 2) a 3)“, je v bodu m) uvedeno: „u odstraňování staveb dle stavebního zákona: kopii smlouvy o zajištění předání produkovaných stavebních a demoličních odpadů do zařízení určeného pro nakládání s daným druhem a kategorií odpadu dle § 15 odst. 2 písm. c) zákona o odpadech a doklad o převzetí odpadů od provozovatele zařízení dle § 17 odst. 1 písm. c) zákona o odpadech“. V případě nedoložení výše uvedeného mohou být veškeré výdaje související se způsobilostí stavební akce považovány za nedoložené, a proto nezpůsobilé. Obdobně je např. postupováno u kolaudačního rozhodnutí.
Výzvy: Výzva č. 02_23_023 ERDF výzva pro VŠ – kvalita | Výzva č. 02_23_024 ERDF výzva pro VŠ – studenti se SP
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:15
Ano, je to v pořádku. Aktivity je nutné připravit a uspořádat pro cílové skupiny uvedené ve výzvě tak, aby byly přístupné pro širokou veřejnost. Tj. je nutné organizačně zajistit možnost účasti veřejnosti (např. zvolit dostatečně velkou kapacitu akce), informovat o ní celou veřejnost apod. Pokud pak na takovou akci přijde i jedna třída s pedagogem, je to v pořádku.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:14
Povinnost spolufinancování připadá na celkový rozpočet projektu. Je na žadateli, jakou povinnost spolufinancování si s partnerem s finančním příspěvkem ve smlouvě o partnerství stanoví. Nicméně, v případě 5% spolufinancování bude proplaceno 95 % z nárokovaných způsobilých výdajů projektu. Výše spolufinancování na celý projekt se určí vždy podle právní formy žadatele.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:14
Ano stačí. V této výzvě jsme nijak neomezovali územní rozložení realizace aktivit, a to vzhledem k tomu, že projekty budou zveřejňovat své produkty a ty budou tedy k volnému využití pro celou republiku.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:13
Dle Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.10.1 Financování ex-post, str. 30 platí, že v této výzvě jsou ex-post financovány veřejnoprávní instituce a soukromoprávní subjekty vykonávající veřejně prospěšnou činnost (s výjimkou škol a školských zařízení, která jsou zařízeními pro DVPP podle § 115 školského zákona), jejichž hlavním účelem činnosti je vytváření zisku. A dále dle Pravidel pro žadatele a příjemce – obecná část, kap. 5.10.1 Financování ex-post, str. 90 OSS nebo PO OSS v případě, kdy není poskytovatelem dotace MŠMT. Ostatní subjekty jsou financované ex-ante.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:12
Ano, může. Ale je potřeba mít na zřeteli to, že zde platí omezení úvazků na 1,0 (u pedagogických a akademických pracovníků je možná výjimka ve výši úvazku 1,2). Do tohoto úvazku se počítají veškeré smlouvy a dohody, které daný pracovník má u příjemce a partnera, a to včetně úvazku na projektech.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:11
V případě, že žadatel využije pro stanovení mezd a platů způsob stanovení a1) Stanovení jednotkové sazby pomocí ISPV odvody na SP a ZP hrazené zaměstnavatelem a příp. ještě další povinné výdaje – zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, FKSP apod. uvádí odvody do příslušných kapitol rozpočtu. V případě stanovení b1) Jednorázové částky – administrativní tým a b2) Jednotkové náklady – odborný tým jsou náklady zahrnuty v jednotkové sazbě.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:07
Podle Pravidel pro žadatele a příjemce – obecná část, kapitola 5.3 Oprávněnost žadatele, str. 62 je definice ročního obratu uvedena v zákoně o účetnictví (zákon 563/1991, § 1d odst.2, v platném znění).
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:06
Šablona CV jako taková neexistuje. Nicméně v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část je přesně vymezeno, co je v životopisu potřeba doložit. Tj. v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část najdete konkrétní požadavky na to, co v životopisu odborného garanta určitě být musí.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:05
Ano, kombinace stanovení sazby mezd/platů/odměn z dohod dle způsobů a1) Stanovení jednotkové sazby pomocí ISPV a b2) Jednotkové náklady – odborný tým je možná.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:02
V příloze Kalkulačka jednorázové částky (b1) na listu Kalkulačka jednoráz. částky doplňte u všech členů administrativního týmu, jež jsou součástí hlavního projektového týmu a jež plánujete do realizace projektu zapojit, průměrný plánovaný úvazek za jeden kalendářní měsíc realizace projektu. V žádosti o platbu bude příjemce každý měsíc realizace projektu vykazovat jednu jednotku, každý měsíc tedy na činnost administrativního týmu obdrží částku odpovídající částce v poli „Výše osobních nákladů členů administrativního týmu, jež jsou součástí hlavního projektového týmu, za jeden kalendářní měsíc“ uvedené v příloze Kalkulačka jednorázové částky (b1) na listu Kalkulačka jednoráz. částky.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:01
Podle výzvy se osobní konzultace budou konat pouze v termínu předem dohodnutém prostřednictvím kontaktního e-mailu obcani@msmt.gov.cz. Předmětem osobních konzultací budou výhradně konkrétní dotazy týkající se věcného nastavení výzvy (tj. vymezení oprávněných aktivit, nastavení indikátorů atd.). Předmětem konzultace není kontrola správnosti vyplnění žádosti o podporu. Posouzení věcného obsahu projektu z hlediska jeho kvality a účelnosti, hospodárnosti a efektivity plánovaných výdajů apod. je výhradně předmětem věcného hodnocení a nebude řešeno při konzultacích ze strany Řídicího orgánu. Dotazy je nutné zaslat nejpozději 5 pracovních dnů před konáním osobní konzultace e-mailem (nebude-li domluveno jinak). Osobní konzultace se konají většinou online. Upozorňujeme předem, že konzultace jsou určeny opravdu ke konkrétním otázkám, ke konkrétním dotazům a nesuplují a nepředjímají žádnou fázi hodnocení žádostí o podporu.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 11:00
Náklady na tuzemské cestovné všech členů „hlavního projektového týmu“ lze hradit pouze z paušálních výdajů. Tuzemské cestovné a ubytování lze z přímých výdajů projektu hradit pouze cílové skupině.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:57
Aktualizovaná odpověď s vyznačením změn:
Odměna vyplácená na základě smlouvy o výkonu funkce není přímým způsobilým výdajem z OP JAK. Osobní výdaje hrazené z přímých výdajů projektu v rámci OP JAK musí být vždy navázány na existující pracovní smlouvu / dohodu o provedení práce / dohodu o pracovní činnosti, ve které příjemce definuje úvazek (rozsah činnosti) pro konkrétní projekt, v němž má být tato činnost vykonána (viz způsob dokladování způsobilosti osobních výdajů v ŽoP, Pravidla pro žadatele a příjemce – obecná část, verze 3, kap. 8.1.5 (dále jen „PpŽP“).
Odměna vyplácená na základě smlouvy o výkonu funkce je způsobilým výdajem. Podle kapitoly Upozorňujeme však, že podle kapitoly 8.1.5. Způsobilé výdaje dle druhu Pravidel pro žadatele a příjemce – obecná část, verze 3 (dále jen „PpŽP“), v části B.4 Neinvestiční kapitola rozpočtu „Osobní výdaje“ je smlouva o výkonu funkce podle občanského zákoníku nebo podle zákona o obchodních korporacích pro účely stanovení souhrnného úvazku vždy považována za výkon práce s úvazkem 1,0, přičemž je nutné dodržet omezení souhrnného úvazku na 1,0 (u pedagogických a akademických pracovníků v odůvodněných případech ve výši úvazku 1,2). Do souhrnného úvazku se počítají veškeré smlouvy a dohody, které daný pracovník má u příjemce a partnera, a to včetně úvazků na projektech. Toto ustanovení týkající se výše úvazku však bude vypuštěno pro nadbytečnost metodickým dopisem k PpŽP, který bude nedílnou součástí právních aktů.
Platné znění aktualizované odpovědi:
Odměna vyplácená na základě smlouvy o výkonu funkce není přímým způsobilým výdajem z OP JAK. Osobní výdaje hrazené z přímých výdajů projektu v rámci OP JAK musí být vždy navázány na existující pracovní smlouvu / dohodu o provedení práce / dohodu o pracovní činnosti, ve které příjemce definuje úvazek (rozsah činnosti) pro konkrétní projekt, v němž má být tato činnost vykonána (viz způsob dokladování způsobilosti osobních výdajů v ŽoP, Pravidla pro žadatele a příjemce – obecná část, verze 3, kap. 8.1.5 (dále jen „PpŽP“).
Podle kapitoly 8.1.5. Způsobilé výdaje dle druhu PpŽP, v části B.4 Neinvestiční kapitola rozpočtu „Osobní výdaje“ je smlouva o výkonu funkce podle občanského zákoníku nebo podle zákona o obchodních korporacích pro účely stanovení souhrnného úvazku vždy považována za výkon práce s úvazkem 1,0. Toto ustanovení týkající se výše úvazku však bude vypuštěno pro nadbytečnost metodickým dopisem k PpŽP, který bude nedílnou součástí právních aktů.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:56
V případě, že žadatel využije pro stanovení mezd a platů způsob stanovení a1) Stanovení jednotkové sazby pomocí ISPV odvody na SP a ZP hrazené zaměstnavatelem a příp. ještě další povinné výdaje – zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, FKSP apod. uvádí odvody do příslušných kapitol rozpočtu. V případě stanovení b1) Jednorázové částky – administrativní tým a b2) Jednotkové náklady – odborný tým jsou náklady zahrnuty v jednotkové sazbě.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:55
Podle podmínek výzvy jsou výdaje způsobilé nejdříve ode dne zahájení realizace projektu a realizaci projektu je možné zahájit nejdříve v den vyhlášení výzvy. Nicméně je třeba počítat s rizikem, že váš projekt nemusí být vybrán pro realizaci, protože se jedná o soutěžní výzvu. Vyhodnocení by mohlo být k dispozici nejdříve za půl roku po ukončení příjmu žádostí o podporu. Bude ovšem záležet na počtu podaných žádostí.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:54
Ano, cizí státní příslušník může být členem realizačního týmu při dodržení Pravidel pro žadatele a příjemce a platné legislativy pro jejich zaměstnávání.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:47
Podle Pravidel pro žadatele a příjemce, specifická a obecná část je délka sledovaného období pro předložení zprávy o realizaci projektu následující: První sledované období (1. ZoR): pokud realizace projektu je zahájena před datem vydání PA – období od skutečného data zahájení realizace projektu po dobu 4 měsíců od data vydání PA, přičemž poslední den sledovaného období připadá na poslední kalendářní den posledního měsíce sledovaného období, pokud realizace projektu je zahájena po datu vydání (vypravení) PA (včetně tohoto data) – období od předpokládaného data zahájení realizace projektu po dobu 4 měsíců, přičemž poslední den sledovaného období připadá na poslední kalendářní den posledního měsíce sledovaného období (upraveno v PpŽP – obecná část). Další sledované období (2. až n. ZoR) je období od konce předchozího sledovaného období po dobu 6 měsíců.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:46
Výše alokace je stanovena Výzvou, tj. 300 000 000 Kč pro projekty realizující Aktivitu 3 a 100 000 000 Kč pro projekty realizující Aktivitu 4, a to bez ohledu na místo realizace (při dodržení pravidel stanovených výzvou) a místo dopadu projektu.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:45
Příjemce je povinen spolufinancovat každý výdaj ve stejném poměru dle výše procenta vlastního spolufinancování. V průběhu realizace projektu se každá schválená platba v MS2021+ rozpadá automaticky na jednotlivé zdroje financování (tj. zdroj EU, SR a vlastní spolufinancování). Příjemce na svůj účet obdrží finanční prostředky pouze ve výši veřejných zdrojů. Finanční prostředky ve výši vlastního zdroje vkládá do projektu příjemce sám. (Pravidla pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.10.5. Pravidla spolufinancování, str. 30).
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:42
Z hlediska OP JAK je přípustné na spolufinancování projektu využít jakékoliv zdroje, které lze pro tento účel v souladu s pravidly pro tyto zdroje použít. Doporučujeme řešit podmínky konkrétního programu s poskytovatelem dotace.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii
Zveřejněno: 12. 5. 2025 - 10:34
Z hlediska OP JAK je přípustné na spolufinancování projektu využít jakékoliv zdroje, které lze pro tento účel v souladu s pravidly pro tyto zdroje použít. Doporučujeme řešit podmínky konkrétního programu s poskytovatelem dotace.
Výzvy: Výzva č. 02_24_038 Podpora občanského vzdělávání a výchovy k demokracii