FAQ
Nenašli jste odpověď? Napište nám.
Zveřejněno: 20. 10. 2025 - 09:06
Tabulka „Identifikace a zaměření výstupu“ bude do ZPP převedena ve stejné podobě, v jaké je připravena v příloze Podrobný popis projektu. Jedná se o závazný vzor, do kterého žadatel doplňuje pouze četnost uvedených výstupů a jejich vazbu na indikátory. Veškeré uvedené závazky vycházejí z povinností stanovených v SPpŽP. Žadatel může případně (volitelně) doplnit i další individuální závazky nad rámec těch povinně stanovených. Výstupy v tabulce nejsou konkretizovány. Řídicí orgán doporučuje uvádět je pouze v obecné rovině (např. strategické intervence, projektové záměry, vyhlášená voucherová výzva apod.). Vyšší míra podrobnosti se očekává u KA 8 – Pilotní ověření. V tomto případě je třeba uvést, na co jednotlivá pilotní ověření cílí a jaké konkrétní výstupy a výsledky přinesou. Ani zde však ŘO nedoporučuje nadměrnou míru detailu. Prostor pro větší míru detailu pro účely hodnocení je u každé aktivity v části nad podkapitolou „Závazky k převodu do ZPP“.
Zveřejněno: 20. 10. 2025 - 09:04
S partnerem pro pilotní ověření uzavřete před podáním žádosti o podporu Smlouvu o partnerství (doporučený vzor Smlouvy o partnerství je k dispozici na webových stránkách OP JAK). Ve Smlouvě o partnerství zaváže žadatel/příjemce partnera tak, aby příjemce mohl naplnit všechny závazky stanovené v právním aktu o poskytnutí/převodu podpory. Současně je třeba, aby zaměstnanec partnera pro pilotní ověření (nebo hlavního partnera, pokud mu příjemce pilotní ověření svěří) byl součástí odborného týmu – tedy např. prostřednictvím zmíněné pozice „manažera pro pilotní ověření“, a to po celou dobu realizace tohoto pilotního ověření. Pokud se před pilotáží či v průběhu realizace pilotáže ukáže, že budoucím nositelem daného nástroje bude jiný subjekt, než který nástroj pilotně ověřoval, uzavřete s tímto subjektem Smlouvu o spolupráci. Tato smlouva není povinnou přílohou žádosti o podporu – může vzniknout už před podáním žádosti (a být přiložena k žádosti), pokud to okolnosti dovolují, může ale také být uzavřena až v průběhu pilotáže či na jejím konci, až na základě poznatků získaných během realizace pilotního ověření. Řídicí orgán nestanovuje, zda má být smlouva s budoucím nositelem uzavřena příjemcem, hlavním partnerem nebo partnerem pro pilotní ověření. Při rozhodování je třeba zohlednit věcnou náplň pilotního ověření a tomu odpovídající předmět smlouvy. Pokud je součástí smlouvy i převod majetku, je nutné postupovat v souladu s Metodikou pro nakládání s majetkem spolufinancovaným z OP JAK, která je dostupná na adrese: https://opjak.cz/dokumenty/b-nakladani-s-majetkem/. Pokud je smlouva o spolupráci s budoucím nositelem uzavřena až v průběhu realizace projektu, je příjemce rovněž povinen nový subjekt vykázat v indikátorech 203 541 Počet podpořených spoluprací – VaV (kopie Smlouvy o spolupráci je jedním z dokladů o plnění tohoto indikátoru) a 244 011 Počet institucí ovlivněných intervencí (za splnění podmínek tohoto indikátoru).
Zveřejněno: 20. 10. 2025 - 09:01
V případě, že je kraj nebo inovační centrum zapojeno do projektů, na jejichž aktivity či výsledky projekt SA+ II plánuje navázat, je v této části prostor pro popis dané návaznosti nebo doplňkovosti. Může se jednat například o projekty podpořené z výzev programu Horizont Evropa, projekty přeshraniční spolupráce (např. Interreg), nebo projekty financované z dalších programů (např. z Operačního programu Spravedlivá transformace či z Národního plánu obnovy) apod. Pokud žádné návaznosti identifikovány nejsou, není třeba tuto část vyplňovat. Řídicí orgán v takovém případě doporučuje uvést informaci např. ve znění: „Projekt SA+ II nenavazuje na jiné projekty“, aby bylo zřejmé, že pasáž není vynechána pouze nedopatřením, ale odůvodněně.
Zveřejněno: 20. 10. 2025 - 08:58
Limit pro položku rozpočtu „1.1.1.2.1 Jednorázové částky – administrativní tým“ je stanoven pro každou z uvedených pracovních pozic jako celek za všechny subjekty zapojené do projektu v součtu.
Zveřejněno: 23. 9. 2025 - 10:33
IS ESF je určen pro evidenci podpořených osob v projektech s vybraným indikátorem 600 000 a slouží k automatickému výpočtu indikátorů týkajících se účastníků vzdělávání. Aby příjemce mohl přenést indikátory 6xx xxx z IS ESF do ISKP21+, je nutné zprávu o realizaci nejen rozpracovat, ale také vstoupit na záložku Indikátory v ISKP21+ ve zprávě o realizaci. Následně proběhne noční přenos dat z ISKP21+ do IS ESF. Poté bude možné odeslat indikátory z IS ESF do zprávy o realizaci.
Bližší informace k práci v IS ESF je dostupná na odkazu: https://opjak.cz/dokumenty/is-esf-2021-evidence-podporenych-osob/.
S Vašimi dotazy se také můžete obracet na konzultační linku pro šablony OP na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.gov.cz.
Výzvy: Výzva č. 02_24_034 Šablony pro MŠ a ZŠ II | Výzva č. 02_24_035 Šablony pro SŠ a VOŠ II | Výzva č. 02_25_040 Podpora poradenského systému
Zveřejněno: 23. 9. 2025 - 09:51
IS ESF je určen pro evidenci podpořených osob v projektech s vybraným indikátorem 600 000 a slouží k automatickému výpočtu indikátorů týkajících se účastníků vzdělávání. Aby příjemce mohl přenést indikátory 6xx xxx z IS ESF do ISKP21+, je nutné zprávu o realizaci nejen rozpracovat, ale také vstoupit na záložku Indikátory v ISKP21+ ve zprávě o realizaci. Následně proběhne noční přenos dat z ISKP21+ do IS ESF. Poté bude možné odeslat indikátory z IS ESF do zprávy o realizaci.
Bližší informace k práci v IS ESF je dostupná na odkazu: https://opjak.cz/dokumenty/is-esf-2021-evidence-podporenych-osob/.
S Vašimi dotazy se také můžete obracet na konzultační linku pro šablony OP na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.gov.cz.
Výzvy: Výzva č. 02_22_002 Šablony pro MŠ a ZŠ I | Výzva č. 02_22_003 Šablony pro SŠ a VOŠ I
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:23
Lektory, kteří mají náplň práce v souladu s pravidly (SPpŽP kap. 5.7.1) a kteří se podílejí na věcných aktivitách projektu, lze hradit i z paušálních nákladů. Není je však možné zahrnout do administrativního týmu a hradit je prostřednictvím jednorázové částky.
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:21
Ne, do Aktivity 5 lze zapojit pouze cílové skupiny, které jsou uvedené v textu SPpŽP u popisu této aktivity, děti a žáci mezi ně nepatří.
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:19
Ano, pokud bude splněn minimální počet aktivit, do nichž se zapojí pedagogičtí pracovníci jako primární cílová skupina, je možné realizovat i aktivity zaměřené např. pouze na děti.
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:18
Aktivity projektu můžete podle jejího charakteru realizovat ve vazbě na školy dvěma způsoby, viz příklady. Příklad č. 1: přednáška o šikaně je organizována tak, že se na ni ve stanovený termín dostaví žáci z různých škol (všichni dohromady). Příklad č. 2: přednáška o šikaně je organizována tak, že probíhá postupně na školách (přednáška má více termínů konání, na jednom termínu konání jsou jen žáci jedné školy, v jiný termín je pak přednáška pro žáky jiné školy). Nicméně realizovat aktivitu/výstup pouze jedenkrát pro jednu školu nelze.
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:15
Ano, je to nutné. SPpŽP – specifická část stanovuje na str. 17 povinnost projednat aktivity projektu se školami v území, aby bylo zajištěno, že nedojde k duplicitě aktivit, které budou realizovány školami v rámci projektů šablon a současně nebude ohrožena absorpční kapacita aktivit realizovaných projektem MAP. Včasným projednáním plánovaných aktivit lze zjistit i zájem škol o ně a předejít tak pozdějším změnám při realizaci projektu.
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:13
V uvedené příloze je u každé aktivity v bodě Výstupy návod, jak čísla výstupům přidělovat. Příklad: Aktivita 2, Téma 1, máte plán na 5 výstupů v daném tématu. První číslo je číslo Aktivity (2), za ním číslo Tématu (1), za ním číslo výstupu (1 až 5). Konkrétně pak první výstup bude mít číslo 5.1.1, druhý výstup v dané aktivitě bude mít číslo 5.1.2 atd.
Zveřejněno: 12. 9. 2025 - 11:12
PS, které budete zřizovat, musí být zaměřené pouze na aktivity, které výzva podporuje. Tvorba/aktualizace tabulek investičních priorit nebo hledání finančních zdrojů pro priority území, tzn. činnost PS pro financování z předchozích projektů MAP, už nejsou z výzvy č. 41 podporovány.
Zveřejněno: 29. 8. 2025 - 11:37
Minimální personální náklady představují minimální výši finančních prostředků, které je zaměstnavatel (příjemce) povinen skutečně vyplatit v souvislosti s příjezdem výzkumného pracovníka v rámci aktivity „Mobility odborného týmu – příjezdy“ (aktivita 6 výzvy 02_22_008 Špičkový výzkum/ aktivita 3 výzvy č. 02_23_025 Společenské a humanitní vědy). Výše minimálních personálních nákladů nemusí být splněna za každý jednotlivý kalendářní měsíc, je však nutné dodržet minimální částku měsíčních personálních nákladů mobility v průměru za počet jednotek vykázaných kumulativně v dané ZoR/ŽoP. Minimální personální náklady zahrnují kromě prostředků připadajících na hrubý plat/mzdu výzkumného pracovníka také prostředky na sociální a zdravotní pojištění za zaměstnavatele a prostředky na veškeré další odvody související s výplatou mzdy hrazené zaměstnavatelem. ŘO přitom nestanoví, jaká část musí být vyplacena zaměstnanci a jaká část pokrývá povinné odvody – daň, zdravotní a sociální pojištění atd. Povinností příjemce však je min. personální náklady vyplatit, a to za dodržení platné legislativy.
V PpŽP – specifická část, kap. 8.2.2. je uvedeno: „Výše jednotkového nákladu se rovná částce, která musí pokrýt minimální personální náklady mobility výzkumného pracovníka (včetně veškerých obligatorních výdajů), je 757 Kč plus případný příspěvek na rodinu 108 Kč).“ Z textu vyplývá, že jednotkový náklad = minimální personální náklady. V případě aktivity „Mobility odborného týmu – příjezdy“ tak musí být celá výše jednotkového nákladu skutečně vyplacena.
Pro stanovení skutečné celkové výše minimálních personálních nákladů vztahujících se k jednotkovým nákladům zahrnutým do ŽoP je příjemcům k dispozici Kalkulačka mobilit v realizaci, zveřejněná vždy u dané výzvy v sekci Dokumenty pod dlaždicí „Vzory příloh ZoR/ŽoP“ v souboru „Kalkulačka mobilit pro realizaci“ na listu KA6 – příjezdy do ČR.
Přesné vyplacení minimálních personálních nákladů je předmětem kontroly na místě, kdy je příjemce povinen doložit konkrétní dokumenty, které prokazují vyplacení daných personálních nákladů.
Výzvy: Výzva č. 02_23_025 Společenské a humanitní vědy: člověk a lidstvo v globálních výzvách současnosti | Výzva č. 02_22_008 Špičkový výzkum
Zveřejněno: 19. 8. 2025 - 11:13
V příloze Přehled šablon a jejich věcný výklad je pro účely realizace projektu definováno pololetí pro všechny subjekty realizující šablonu Inovativní vzdělávání shodně takto: „Pololetím se vždy rozumí doba 6 měsíců, tzn. prvním pololetím školního roku je období srpen–leden, druhým pololetím je období únor–červenec“.
Z tohoto důvodu je nezbytné vykázat hodiny inovativního vzdělávání realizované v uvedeném týdnu do dvou odlišných výstupů (excelových souborů) dle jednotlivých pololetí. Výstup (excelový soubor) může obsahovat i hodiny inovativního vzdělávání realizované v jiných dnech daného pololetí, s jinými dětmi/žáky/studenty. Téma a forma každé hodiny může být odlišná, není nezbytné vykazovat pouze hodiny vzdělávání týkající se uceleného tematického celku.
Aby mohla být šablona jako celek hodnocena jako způsobilá, je nutné, aby dítě/žák/student prošel alespoň 12 hodinami vzdělávání. Pokud tuto hodnotu nesplní, bude celá šablona hodnocena jako nezpůsobilá. Při vykázání alespoň 12 hodin vzdělávání bude šablona hodnocena jako způsobilá a bude krácena pouze poměrně o počet zbývajících nerealizovaných hodin do celkového počtu 16.
Analogicky lze výše uvedenou odpověď na dotaz aplikovat také na realizaci a vykazování šablon: Inovativní vzdělávání studentů ve VOŠ, Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem v SŠ, Doučování dětí, žáků a studentů ohrožených školním neúspěchem v DM.
S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku pro šablony OP na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.gov.cz.
Zveřejněno: 18. 8. 2025 - 13:59
V příloze Přehled šablon a jejich věcný výklad je pro účely realizace projektu definováno pololetí pro všechny subjekty realizující šablonu Inovativní vzdělávání shodně takto: „Pololetím se vždy rozumí doba 6 měsíců, tzn. prvním pololetím školního roku je období srpen–leden, druhým pololetím je období únor–červenec“.
Z tohoto důvodu je nezbytné vykázat hodiny inovativního vzdělávání realizované v uvedeném týdnu do dvou odlišných výstupů (excelových souborů) dle jednotlivých pololetí. Výstup (excelový soubor) může obsahovat i hodiny inovativního vzdělávání realizované v jiných dnech daného pololetí, s jinými dětmi/žáky/účastníky. Téma a forma každé hodiny může být odlišná, není nezbytné vykazovat pouze hodiny vzdělávání týkající se uceleného tematického celku.
Aby mohla být šablona jako celek hodnocena jako způsobilá, je nutné, aby dítě/žák/účastník prošel alespoň 12 hodinami vzdělávání. Pokud tuto hodnotu nesplní, bude celá šablona hodnocena jako nezpůsobilá. Při vykázání alespoň 12 hodin vzdělávání bude šablona hodnocena jako způsobilá a bude krácena pouze poměrně o počet zbývajících nerealizovaných hodin do celkového počtu 16.
Analogicky lze výše uvedenou odpověď na dotaz aplikovat také na realizaci a vykazování šablon: Inovativní vzdělávání žáků v ZUŠ, Příprava dětí ohrožených školním neúspěchem v MŠ, Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem v ZŠ, Doučování účastníků zájmového vzdělávání ohrožených školním neúspěchem v ŠD/ŠK.
S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku pro šablony OP na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.gov.cz.
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:22
Nikoliv, do odborného týmu lze zahrnout pouze pozice uvedené v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.7.1. Viz str. 20: „Do odborného týmu lze zahrnout pouze následující pracovní pozice, a to ve vazbě na aktivity zvolené k realizaci projektu.“
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:21
Společenství obcí má vždy právní formu dobrovolného svazku obcí. Obrat lze sice doložit pomocí partnera s finančním příspěvkem, ale jen do výše jeho podílu, viz PpŽP – obecná část: „V případě projektů, kde se na realizaci podílí partner/partneři s finančním příspěvkem, může část odpovídající podílu partnera/partnerů s finančním příspěvkem z celkových způsobilých výdajů žadatel prokázat prostřednictvím ročního obratu partnera/partnerů s finančním příspěvkem.“ V uvedeném případě tedy společenství obcí nemůže být žadatelem. Mohlo by ale být partnerem projektu, kde by žadatelem byl subjekt, který podmínky pro oprávněnost žadatele splňuje. Žadatelem by mohla být například jedna ze zakladatelských obcí společenství, jejíž obrat dosahuje alespoň 30 % částky celkových způsobilých výdajů předkládaného projektu samostatně, nebo se zapojením dalších obcí ze společenství na pozici partnerů s finančním příspěvkem (za výše uvedené podmínky jejich následného zapojení do realizace projektu a samozřejmě i zapojení samotného společenství obcí v pozici partnera, pokud by byla volena Aktivita 3). Je to ovšem jen jedna z možných kombinací žadatele a partnerů, které výzva umožňuje.
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:21
Ano, je to možné. Je však třeba myslet na to, že výdaje jsou způsobilé nejdříve ode dne zahájení realizace projektu. Realizaci projektu je možné zahájit nejdříve v den vyhlášení výzvy, nebo v den, který následuje po dni, ve kterém byla na daném území ukončena fyzická realizace projektu výzvy OP JAK č. 02_23_017 Akční plánování v území – MAP, dle toho, co nastane později.
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:19
Dle Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část – výzva APU – MAP II, verze 1, Kapitola 5.7.1 Povinné aktivity, Aktivita 1 – Řízení projektu lze do odborného týmu zahrnout pouze pracovní pozice, které jsou uvedeny v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část – výzva APU – MAP II, verze 1, a to ve vazbě na aktivity zvolené k realizaci projektu. Do žádosti o podporu (příloha Realizační tým) žadatel konkretizuje, k jaké aktivitě/aktivitám projektu se bude daná pracovní pozice vztahovat. Členové odborného týmu smí v době realizace projektu vykazovat výhradně náplně práce/činnosti, které jsou v souladu s činnostmi uvedenými u příslušných pozic v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část – výzva APU – MAP II, verze 1. Činnosti logopeda vykazované v projektu musí souviset s aktivitami projektu a musí se vejít do náplně práce uvedené v Pravidlech pro žadatele a příjemce – specifická část.
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:19
Celkové způsobilé výdaje jsou součtem kapitol rozpočtu. Jsou tedy do nich zahrnuty i přímé výdaje, jednorázová částka – administrativní tým i paušální náklady.
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:18
Dle Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.7.1 Povinné aktivity žadatel zahrnuje pozice Projektový manažer, Finanční manažer a Administrativní pracovník do administrativního týmu dle potřeby, tzn. že zapojení jednotlivých pozic a výše jejich průměrných úvazků (FTE) musí být proporcionální ve vztahu k rozsahu a členitosti odborného týmu, aktivit projektu, počtu partnerů projektu apod. Zdůvodnění zapojení a výše úvazků těchto pozic popíše žadatel do přílohy žádosti o podporu Realizační tým (viz kap. 5.9.1 PpŽP – obecná část). Úvazek uvedený v této příloze je předmětem hodnocení. Shodně s údaji uvedenými v této příloze vyplní žadatel průměrné úvazky (FTE) pro jednotlivé pracovní pozice také v Kalkulačce jednorázové částky (b1). Do rozpočtu projektu však smí alokovat maximálně takovou částku, pro kterou je dodržen výše uvedený limit, tj. max. 20 % CZV (viz též kap. 5.9.1 a 8.2.1).
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:17
Dle Pravidel pro žadatele a příjemce – specifická část, kap. 5.10.5 Pravidla spolufinancování se v průběhu realizace projektu každá schválená platba v MS2021+ rozpadá automaticky na jednotlivé zdroje financování (tj. zdroj EU, SR a vlastní spolufinancování). Příjemce na svůj účet obdrží finanční prostředky pouze ve výši veřejných zdrojů. Finanční prostředky ve výši vlastního zdroje vkládá do projektu příjemce sám.
To znamená, že v případě spolufinancování ve výši 20 % bude příjemci z každé žádosti proplaceno 80 % ze schválených způsobilých výdajů. Spolufinancování není možné vykazovat přes dobrovolnickou činnost.
Zveřejněno: 25. 7. 2025 - 12:16
Dle Pravidel pro žadatele a příjemce – obecná část, verze 3, kap. 5.9.1 Rozpočet projektu se jednotková sazba mzdy/platu pro zaměstnance/pracovníky hrazené z přímých výdajů projektu, kteří nenaplňují definici klíčového ani excelentního zaměstnance/pracovníka (kteří jsou pro tuto výzvu nerelevantní), stanoví na základě hodnot mezd/platů uvedených v příloze výzvy „Výsledky šetření ISPV pro mzdovou a platovou sféru“ pro danou pracovní pozici, platných v době přípravy žádosti o podporu, a to v intervalu, jehož dolní hranici tvoří medián a horní hranici tvoří 3. kvartil ISPV kódu, zvoleného žadatelem.
Dolní hranice je pouze orientační, žadatel/příjemce je oprávněn stanovit sazbu mzdy/platu i nižší, než je hodnota mediánu mzdy/platu dané pozice dle ISPV. Horní hranice, která je dána hodnotou 3. kvartilu, představuje maximální sazbu, kterou je možné v rámci stanovení sazby pomocí ISPV plánovat do rozpočtu projektu.