Podpora vzdělávání dětí a mládeže se znevýhodněním v Moravské Třebové

Podpora vzdělávání dětí a mládeže se znevýhodněním v Moravské Třebové

Zvýšená kvalita vzdělávání III

Speciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Moravská Třebová vzdělává děti se znevýhodněním. Inovace výuky v podobě projektových dnů nebo nákupu moderního vybavení přináší dětem nový rozměr učení. Projekt z Šablon OP JAK také významně podpořil profesní rozvoj pedagogů a sdílení zkušeností, což je při práci se znevýhodněnými dětmi klíčové.

Speciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Moravská Třebová

Příjemce dotace

09/2022 - 06/2024

Doba realizace

859 445 Kč

Rozpočet

Rozhovor s Mgr. Jitkou Kánskou, ředitelkou ze Speciální základní školy, mateřské školy a praktické školy Moravská Třebová.


Vaše škola se specializuje na vzdělávání dětí a mládeže se znevýhodněním. Přibližte nám, v čem se liší od jiných škol.

V naší škole vzděláváme děti a žáky, u kterých byly zjištěny speciálně vzdělávací potřeby na základě speciálně pedagogického, logopedického a psychologického vyšetření. Děti s poruchami rozvoje kognitivních schopností, s opožděným vývojem řeči, poruchami autistického spektra, se sníženou úrovní rozumových schopností a jiným hendikepem neumožňující nástup do běžné školy.

Práce s různými znevýhodněními jistě vyžaduje i individuální přístup. Jak se Vám daří zohlednit různé nároky dětí a žáků?

Ve třídách máme menší počet dětí než v běžných základních školách, ve většině tříd spolu s učitelem pracuje i asistent pedagoga, tempo výuky je pomalejší. Využíváme i možnost tandemové výuky, která se nám velice osvědčuje.

Podoba vzdělávání znevýhodněných dětí a mládeže se stále posouvá, přicházejí nové přístupy a pomůcky a škola na to musí reagovat. Jakou roli hrají v rozvoji školy evropské fondy?

Evropské fondy nám umožnily vzdělávat pedagogické pracovníky v oblastech jako je využívání ICT ve výuce, využití umělé inteligence v práci učitele, zvládnout znakovou řeč. Díky evropským fondům jsme mohly školu dovybavit moderními pomůckami – interaktivní tabule a multifunkčním panelem.

Potenciál školy i samotných dětí však může narazit na přístup rodičů. Jak vnímají posun v přístupech ve vzdělávání dětí jejich rodiče? Daří se Vám s nimi komunikovat a zapojit je do vzdělávacího procesu dětí?

V rámci projektu jsme uskutečnili setkání rodičů s odborníky, kteří jim pomohli se lépe orientovat v určitých oblastech, získat větší přehled v otázkách vzdělávání jejich dětí. Rodiče měli možnost popovídat si s logopedem, dětským psychiatrem, psychologem a pracovníkem OSPODu. Zároveň jsme jim umožnili seznámit se s otázkami zdravého životního stylu a základy správných hygienických návyků.

Vaše škola je příkladem dobré praxe v oblasti dopadu projektu. U dětí se znevýhodněním má inovace výuky, nové vybavení, individuální přístup, ale i vzdělávání pedagogů větší a trvalejší dopad. Jaké aktivity z výzev šablon považujete v tomto ohledu za přínosné?

Všechny aktivity, které jsme organizovali z evropských fondů, byly přínosné. Největší úspěch mělo inovativní vzdělávání. Uskutečnili jsme exkurze, projektové dny, sportovní a kulturní akce. Při inovativním vzdělávání se podařilo propojit teoretické vědomosti s příklady z praxe zážitkovou pedagogikou. U všech zúčastněných se setkalo s velkým ohlasem.

Plánujete zapojení do dalších výzev šablon?

Pokud budou další výzvy, rádi se zúčastníme. Tzv. šablony jsou administrativně zjednodušené projekty sestavené tak, aby škola mohla prostředky využít na cokoliv, od materiálu na vlastní výuku až po zaplacení profesionálů na pozice školní psycholog apod.