Rozhovor o projektu s doc. PhDr. Lucií Rohlíkovou, Ph.D. proděkankou pro rozvoj, strategii a projektovou činnost, Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni.
Západočeská univerzita v Plzni se zapojila do výzvy OP JAK zacílené na přípravu budoucích učitelů. Vnímáte toto téma jako prioritní pro systémovou změnu školství?
Rozhodně ano. Příprava budoucích učitelů je oblastí velmi podceňovanou a dlouhodobě podfinancovanou, přitom přímo ovlivňuje kvalitu vzdělávání ve školách a tím pádem vzdělanost a budoucnost celé naší společnosti.
Kritika současné podoby přípravy budoucích učitelů je často skloňované téma. Na jaké výzvy z oblasti pregraduálního vzdělávání Váš projekt reaguje?
V současné době probíhá v oblasti vzdělávání a školství řada změn. Jsou vydány nové rámcové vzdělávací programy i nové rámcové požadavky na přípravu učitelů. Nově pracujeme s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství, který definuje poměrně podrobně kompetence, které stát od našich absolventů a absolventek očekává. Projekt podporuje systémovou změnu směrem k tomu, abychom všech externích požadavků dostáli. Zároveň nám poskytuje možnost změny podrobně diskutovat a upravit i další věci, které chceme sami měnit směrem k inovativním způsobům výuky.
Jaký očekáváte praktický dopad projektu na studenty pedagogických oborů na Vaší univerzitě?
Díky projektu máme možnost navázat na pozitivní kroky realizované v minulosti a věnovat další intenzivní péči hledání cest co nejlepší přípravy budoucích učitelů vzhledem k potřebám současné společnosti. Výuka studujících učitelství bude díky projektu ještě více než dosud zaměřena na získání kompetencí potřebných pro práci učitele a bude rozšířena o větší počet hodin pedagogické praxe. Vyučující se vzájemně inspirují k tomu, aby připravovali a realizovali vysokoškolskou výuku, která bude pro studující vzorem pro inovativní přístupy k učení. Řada studujících vyjede během projektu společně s vyučujícími a učiteli a učitelkami z MŠ, ZŠ a SŠ na didaktickou stáž, kde získá konkrétní zkušenosti a náměty ze zahraničních škol a dalších institucí.
Budou mít změny v přípravě učitelů přímý dopad i na žáky a jejich rodiče?
Jako pozitivní vnímám, že kompetenční rámec je nám oporou v tom, aby se v přípravě učitelů kladl větší důraz na rozvoj kompetencí pro lepší komunikaci absolventů a absolventek učitelství se žáky i s rodiči. Více hodin reflektované praxe budoucím učitelům pomůže lépe se připravit na různé situace, které budou se svými žáky i rodiči později řešit sami ve svých třídách a věřím, že úspěšně.
Součástí projektu je spolupráce s dalšími vzdělávacími institucemi, včetně mezinárodních mobilit. Opírá se Váš přístup k reformě pregraduálního vzdělávání o již existující inovace či přístupy?
Základním principem vysoké školy je provázanost výuky, výzkumu a praxe. Vyučující na pedagogických fakultách jsou součástí odborných vědeckých komunit, profesních učitelských komunit a často i sami učí nejen na vysoké škole, ale i na nižších stupních vzdělávání nebo působí v dalších vzdělávacích institucích. Zároveň u nás působí řada kolegů a kolegyň v roli odborníků z praxe. V roce 2024 jsme založili Centrum pedagogického výzkumu, kde realizujeme výzkumná šetření, aby realizované změny na fakultě odpovídaly potřebám zjištěným v terénu a směrům, které jsou patrné v oblasti pedagogického výzkumu u nás i v zahraničí. Studujícím není vnucován jeden vybraný přístup k výuce, ale získají u nás přehled a celou paletu možností, se kterými v roli učitele budou pracovat dle potřeb konkrétní skupiny žáků, které povedou.
Projekt navazuje na již realizovaný koncept INSPIRE. Jedná se tedy o dlouhodobou koncepční práci v oblasti podpory pregraduálního vzdělávání. Máte ještě další plány či nápady pro inovaci do budoucna?
V rámci projektu INSPIRE 1 jsme se věnovali evaluaci ve výuce a měli rovněž možnost vyjet do zahraničí na didaktické stáže, kterých se účastnili studující, vyučující i spolupracující učitelé a učitelky MŠ, ZŠ a SŠ. Vzájemné diskuse a sdílení rozšířily spolupráci i chuť do inovací, ve kterých nyní pokračujeme v INSPIRE 2. Na konci projektu budeme mít zpracované akreditační spisy a studijní materiály pro inovovaný způsob přípravy budoucích učitelů a učitelek a vyučující připravené na hlubší vzájemnou spolupráci, než bylo obvyklé realizovat dosud. Jisté ale je, že práce tím neskončí. Cesty pro kvalitní přípravu budoucích učitelů s ohledem na měnící se potřeby společnosti je třeba reflektovat a hledat neustále.
Webové stránky projektu INSPIRE 2
FOTO: Archiv projektu