Labyrint projektů
Inovace v Ústeckém kraji
Inovační centrum Ústeckého kraje ve spolupráci s dalšími subjekty realizuje projekt Smart Akcelerátor pro Ústecký kraj III. Strukturálně znevýhodněný kraj tak má příležitost rozvinout svůj inovační potenciál zejména v oblasti rozvoje technologií. Součástí projektu jsou i vzdělávací aktivity pro mládež, jako je FestUp nebo sdílená dílna DigiLab.
Jak podpořit odolnost společnosti vůči konfliktům zkoumá projekt FF UK
Filozofická fakulta UK realizuje humanitně orientovaný výzkum v oblasti zkoumání vztahu mezi odolností a konfliktem. Výzkum je pojat komplexně a zahrnuje mnoho vědních disciplín a spolupráci významných zahraničních partnerů. Veřejnosti chce přinést i výstupy použitelné v běžném životě.
Podpora vzdělávání dětí a mládeže se znevýhodněním v Moravské Třebové
Speciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Moravská Třebová vzdělává děti se znevýhodněním. Inovace výuky v podobě projektových dnů nebo nákupu moderního vybavení přináší dětem nový rozměr učení. Projekt z Šablon OP JAK také významně podpořil profesní rozvoj pedagogů a sdílení zkušeností, což je při práci se znevýhodněnými dětmi klíčové.
Špičkový výzkum na VŠB – Technická univerzita Ostrava
Projekt Špičkového výzkumu Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava se zaměřuje na Materiály a technologie pro udržitelný rozvoj. Snižování environmentální zátěže a zlepšování životního prostředí jsou nosnými tématy jejich výzkumu. Rozvoj vědecko-výzkumných týmů a pořízení přístrojového vybavení z evropských fondů zde přispělo k řešení výzkumných úkolů na velmi vysoké vědecké úrovni.
SVČ Znojmo inovuje zájmové vzdělávání
Středisko volného času ve Znojmě se snaží sledovat trendy v zájmovém vzdělávání a promítat je do své činnosti. Reaguje tak na měnící se zájmy dětí a chce jim nabídnout kroužky, které je připraví na budoucnost, ve které budou žít. Pomáhá jim v tom i projekt Šablon OP JAK. Podpořena tak byla inovativní výuka, projektové dny, vybavení učeben nebo vzdělávání pracovníků SVČ.
Spolupráce školy se zaměstnavateli v Sokolově
ISŠTE Sokolov vzdělává žáky v technických a ekonomických oborech a zároveň je příkladem dobré praxe v oblasti propojování výuky s odbornou praxí. Škola v tomto ohledu spolupracuje s významnými firmami Karlovarského kraje. Projekt z Šablon OP JAK ve škole podpořil personální pozice koordinátora spolupráce školy a zaměstnavatele nebo kariérového poradce.
European Open Science Cloud Czech Republic (EOSC-CZ)
Projekt EOSC-CZ je považovaný za strategický projekt celého programu OP JAK, jehož rolí je vybudování zázemí pro lepší správu, sdílení a vyhledávání vědeckých dat. Podpora projektů reaguje na mezinárodní požadavky zavedení principů otevřené vědy. Cílem je, aby se dobrá praxe v oblasti správy výzkumných dat stala běžnou součástí výzkumné práce akademických pracovníků. Budovaná infrastruktura navíc usnadní a podpoří mezioborovou vědeckou spolupráci.
Inovativní MŠ Špálova zvyšuje počet romských dětí ve školce
Mateřská škola Špálova efektivně spolupracuje s romskou komunitou a vytváří inkluzivní podmínky vzdělávání. Projekt šablon zde primárně cílí na podporu školních asistentek, která je podle ředitelky školy klíčová pro zapojování romských dětí a spolupráci s jejich rodiči. Dlouhodobá finanční podpora školních asistentů také umožnila kontinuitu jejich práce s dětmi.
Střední článek podpory pro školy a zřizovatele
Systémový projekt Střední článek podpory, financovaný z OP JAK, zprostředkovává informace ředitelům škol a poskytuje jim metodickou podporu. Projekt stojí především na podpoře, která má odpovídat potřebám konkrétního ředitele či zřizovatele. Součástí jsou také krajské týmy středního článku, které pod vedením krajského koordinátora zajišťují metodickou podporu školám.
Sloupenská školka cílí na péči o děti se specifickými vzdělávacími potřebami
Mateřská škola Sloupno se kromě běžného vzdělávání intenzivně věnuje také vzdělávání dětí s různými formami znevýhodnění či postižení. V rámci projektu šablon byla školka podpořena pracovní pozicí chůvy a tematickými setkáními s odborníky, určenými rodičům dětí. Aktivitou projektových dnů chce ředitelka podpořit polytechnické vzdělávání dětí.
Rozvoj infrastrukturního zázemí na pardubické univerzitě
Univerzita Pardubice je úspěšným žadatelem z výzvy Rozvoj infrastrukturního zázemí doktorských studijních programů. Cílem projektu je zkvalitnění zázemí pro výuku a výzkum v doktorských studijních programech univerzity. Projekt umožní vybavit jednotlivé fakulty přístrojovým a laboratorním vybavením, dále výpočetní, komunikační a prezentační technikou, a nakoupit nábytek a odbornou literaturu.
Inovace v Libereckém kraji
Projekt Smart Akcelerátoru má za cíl podporovat inovativní nápady v rámci kraje. V Libereckém kraji se daří dlouhodobě realizovat aktivity, které jsou efektivní pro podporu inovačního prostředí, jako jsou soutěže, komunikační kanály, populárně naučné a vzdělávací akce. Zástupce kraje vyzdvihuje také přeshraniční spolupráci a téma nanotechnologií, které je doménou Libereckého kraje.
Podpora žáků, pedagogů i ostatních zaměstnanců v Gymnáziu Petra Bezruče
Gymnázium realizací projektu šablon navazuje na již podpořené vzdělávací aktivity pedagogů. V rámci projektu cílí také na inovativní vzdělávání svých žáků nebo podporu školního psychologa. Jako důležité vnímá ředitel gymnázia proškolení pedagogů v oblasti kritického myšlení a v rozvíjení čtenářské gramotnosti.
Hravé šablony v MŠ Kameňáček
MŠ Kameňáček je zkušeným realizátorem projektů šablon. V OP JAK realizuje projekt se zaměřením na podporu pozice školního asistenta a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Ředitelka v rozhovoru hodnotí pozitivně možnost realizace odborně zaměřených tematických a komunitních setkávání v MŠ, určených dětem, jejich rodičům i učitelům.
Mobility výzkumných pracovníků Mikrobiologického ústavu AV ČR
Mikrobiologický ústav Akademie věd České republiky byl jedním z prvních žadatelů s vydaným právním aktem ve výzvě MSCA Fellowships CZ. Záměrem projektu je realizace mobilit výzkumných pracovníků, kteří získají cenné vědecké zkušenosti a zvýší tak svou kvalifikaci. V rámci projektu budou realizovány tři příjezdové mobility MSCA. V rozhovoru popisuje administrátor projektu všechny tři výzkumné záměry vyslaných pracovníků, které se zabývají mikroorganismy kolem nás.
Rozšíření specializované podpory pro žáky a pedagogy v Dobříši
ZŠ Dobříš podala v rámci OP JAK svou první žádost o podporu ve výzvě šablon. Z projektu byly podpořeny zejména personální pozice školního asistenta a sociálního pedagoga. Právě práci sociálního pedagoga vnímají zástupci školy jako klíčovou v propojení mezi školou a rodinou a v prevenci sociálního vyloučení.
Šablony pro střední školu v Blansku
Škola se řadí mezi jedny z prvních úspěšných žadatelů v Šablonách OP JAK pro SŠ a VOŠ. Mezi podpořené aktivity projektu patří pozice školního psychologa a kariérového poradce. Ředitel školy v rozhovoru uvádí, že zásadní pro kvalitu vzdělávání na škole je podpora profesního růstu pracovníků, včetně nepedagogů.
Šablony v Mateřské škole Klíček
První právní akt v Šablonách OP JAK byl vydán Mateřské škole Klíček z Uherského Brodu. Podpořený projekt šablon zde cílí zejména na pozici školního asistenta, další podpora směřuje na vzdělávání pedagogů v MŠ. V rozhovoru vyzdvihuje ředitelka nezastupitelnou roli školních asistentů v kvalitě vzdělávání většího počtu dětí a také potřebu kontinuální finanční podpory těchto pracovníků.