Od října 2024 Odbor administrace zjednodušených projektů ve spolupráci s konzultační linkou pro šablony OP vybírá jeden z nejčastějších dotazů žadatelů a příjemců zjednodušených projektů výzvy ŠABLONY II za uplynulý měsíc a zveřejňuje odpověď na webových stránkách OP JAK.
Otázka č.1 za duben 2025 pro výzvu Šablony pro MŠ a ZŠ II
V žádosti o podporu nemáme zvolený indikátor 517 102. Pokud se situace během realizace projektu změní a do školy nastoupí romský žák, budeme muset podat žádost o změnu a tohoto žáka v indikátoru vykázat?
Odpověď
V žádosti o podporu není nastaven indikátor 517 102 Počet dětí a žáků Romů ovlivněných intervencí v případě, kdy v příloze Kalkulačka šablon k žádosti o podporu byla na listu „Souhrn“ v poli Počet dětí a žáků Romů ovlivněných intervencí uvedena hodnota 0 (nebo bylo pole prázdné). V takovém případě je celý projekt realizován ve specifických cílech 2.2 a 2.3 a indikátor 517 102 nebyl pro projekt vybrán. U těchto projektů se v průběhu realizace nesleduje počet dětí a žáků Romů ovlivněných aktivitami projektu a dosažená hodnota indikátoru 517 102 se nevykazuje.
Podpořené romské děti a žáci budou v těchto projektech zahrnuti do dosažené hodnoty indikátoru 515 102 Počet dětí, žáků a studentů ovlivněných intervencí RgŠ, eventuelně do dosažené hodnoty indikátoru 516 112 Počet dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření ovlivněných intervencí a 516 113 Počet dětí a žáků s OMJ ovlivněných intervencí.
Otázka č.2 za duben 2025 pro výzvu Šablony pro SŠ a VOŠ II
Chtěli bychom požádat o změnu aktivit. Máme zvolenou personální šablonu 2.III/3 Školní psycholog SŠ, ale bohužel se nám nepodařilo žádného psychologa zaměstnat. Využili bychom místo něj šablonu 2.III/1 Školní asistent SŠ, ale ve změnové kalkulačce šablon není taková změna možná. Můžete vysvětlit, z jakého důvodu?
Odpověď
Jedním z cílů výzvy je pilotáž a ověření nového modelu institucionalizace podpůrných pedagogických pozic školního psychologa a školního speciálního pedagoga na středních školách. Z tohoto důvodu jsou na tyto dvě personální šablony alokovány finanční prostředky odděleně od ostatních šablon. Šablonu 2.III/3 Školní psycholog SŠ je možné prostřednictvím žádosti o změnu vyměnit pouze za šablonu 2.III/2 Školní speciální pedagog SŠ a naopak.
Řídicí orgán OP JAK si také dovoluje upozornit na případ, kdy škola zaměstná školního psychologa/školního speciálního pedagoga později, než bylo plánováno v žádosti o podporu. Tyto dvě podpůrné pedagogické pozice mají maximální výši měsíčního úvazku stanovenou institucionalizací podpůrných pedagogických pozic. Tento stanovený úvazek je v každém měsíci nepřekročitelný. Původně naplánovaný úvazek je možné těmto pozicím navýšit (za účelem vyčerpání veškerých alokovaných produktivních hodin) pouze do maximální výše úvazku dané modelem institucionalizace.
S Vašimi dotazy se můžete obracet na konzultační linku pro šablony OP na tel: 234 814 777 nebo písemně na: dotazyZP@msmt.gov.cz.